Leder:

VIL FORBY: MDG vil forby fossildrevne båter i Indre Oslofjord. (FOTO: Ole Henrik Nissen-Lie)
VIL FORBY: MDG vil forby fossildrevne båter i Indre Oslofjord.

Miljøfanatisme og sure sokker i Oslofjorden

MDG vil forby fossildrevne båter i Indre Oslofjord: – «De må ha røyka sokka sine» Stig Hvide Smith i KNBF.

Publisert Sist oppdatert

Etter en våt og vindfull sommer i sør møter båtfolket nå også politisk motvind. Miljøpartiet De Grønne (MDG) vil forby fossildrevne fritidsbåter i Indre Oslofjord. 

«Fossile båtmotorer forurenser og bidrar til klimagassutslipp, derfor mener vi at fossile fritidsbåter må fases ut på sikt», heter det i en uttalelse fra partiet. Bystyrerepresentant for MDG i Oslo, Arne Olav Haabeth, bekrefter overfor Båtmagasinet at partiet foreslår å teste ut nullutslippssoner i utvalgte områder i Oslofjorden.

«På sikt vil vi også forby fossile fritidsbåter innerst i fjorden,» heter det i MDGs vedtatte partiprogram foran årets kommunevalg i Oslo.

Mange av oss reagerer med vantro på en slik programerklæring. 349 000 fritidsbåter av landets nær én million fritidsbåter befinner seg på Østlandet. Det betyr at flesteparten av disse har Oslofjorden som sitt paradis. Bare i Oslo og tidligere Akershus fylke, altså Indre Oslofjord, skal det være 170 000 fritidsbåter.

De aller fleste av disse båtene er fossildrevne, enten vi snakker om daycruisere, hobbyfiskebåter, snekker, vannscootere eller seilbåter med motor, så dette vil i praksis bety et forbud mot alt annet båtliv enn kajakker, robåter og små seilbåter.

I hovedstaden har MDG de siste årene fått solid velgeroppslutning. Før kommunevalget i høst talte partiet hele ni av 59 representanter i Oslo bystyre, så det er ikke en ubetydelig politisk sekt som nå vil sette en stopper båtlivet slik vi kjenner det i Oslofjorden.

– De må ha røyka sokka sine, og de må ha vært ekstremt sure, kommenterer generalsekretær Stig Hvide Smith i Kongelig Norsk Båtforbund til Båtmagasinet når han får høre om forslaget. Han omtaler forslaget som sinnssykt og etterlyser klimaregnestykket som ligger til grunn for forslaget.

Miljødirektoratet har beregnet Co2-utslippene fra fritidsbåtflåten til 278 000 tonn, som utgjør 0,6 prosent av samlede utslipp her i landet. Selv om fritidsbåtene står for en liten del av utslippene i Norge, er det ingen tvil om at MDG mener alvor. Haabeth mener at fritidsbåter må bidra til en fossilfri verden på lik linje med biler, motorsykler, ferger, og busser.

– Oslofjorden er under et enormt press og vi som liker oss i båt må også bidra til å ta mer vare på fjorden vår. Fossile båtmotorer forurenser, bidrar til klimagassutslipp, og skaper etter hvert ganske store støyutfordringer for dyrelivet rundt og i fjorden, sier han til Båtmagasinet.

MDG kan ikke ha fått med seg den store forskjellen på bil og båt når det gjelder elektrisk fremdrift. Elbiler dekker i dag i stor grad de samme behovene som fossildrevne biler. Slik er det ikke med båter. I båt er fortsatt batteriteknologien flaskehalsen som begrenser fart og rekkevidde til en brøkdel av hva fossil- eller vinddrevne farkoster kan by på. Fortsatt er det slik at det bare er båter som går sakte som har en rekkevidde man kan sammenligne med tradisjonelle båter. Og selv om flere produsenter nå tilbyr elektriske modeller, er de mye dyrere enn fossildrevne søsterbåter, og markedet er foreløpig marginalt.

Båtbransjen jobber nå med en rekke alternative drivlinjer, der hybridløsninger favoriseres av store aktører. Det er dumt av politikere å sette tradisjonelle motorer og elmotorer opp mot hverandre, og det er utopisk å fase ut alle fossildrevne båter i Oslofjorden. Det er ikke sikkert at det er så miljøvennlig heller. Å bygge en ny båt krever mye energi og materialer. Mest miljøvennlig vil det nok i mange tilfeller være å bruke den gode, gamle båten også i årene som kommer.