Leder Båtmagasinet

REKKEVIDDE: Med doble BMW i3-batterier på tilsammen 80 kWh og en 50 kW Torqeedo-motor er rekkevidden til Deplphia 11 15,7 nautiske mil i en fart på 6,5 knop.
REKKEVIDDE: Med doble BMW i3-batterier på tilsammen 80 kWh og en 50 kW Torqeedo-motor er rekkevidden til Deplphia 11 15,7 nautiske mil i en fart på 6,5 knop.

Mye snikk snakk om grønnere båtliv

Små og store båtprodusenter satser nå på elbåter, men trass i alle heiaropene er salget foreløpig svært beskjedent.

Publisert

I en serie artikler i år har Båtmagasinet forsøkt å få en oversikt over det nye og grønne båtlivet. Nylig har vi prøvekjørt den helelektriske nylanseringen Delphia 11.

Delphia Yachts vil fra 2024 kun levere elbåter og varsler storstilte planer om å bygge ut ladenettverk over hele Europa. I 2018 kjøpte den franske giganten Groupe Beneteau polske Delphia for å satse elektrisk med full kraft. Delphia Yachts har lenge vært kjent for å bygge deplasementbåter med beskjeden motorisering til hyggelige priser.

«Produksjonstallene som vi har fått oppgitt fra noen av de ledende elbåtprodusentene er svært beskjedne sammenlignet med konvensjonelle båter.»

Det gjør inntrykk når verdens største båtprodusent posisjonerer seg i elbåtmarkedet, og Beneteau er ikke alene. Nylig lanserte Mercury en ny serie elektriske utenbordsmotorer. Båtindustrien beveger seg utvilsomt i retning av fornybar energi. Det er mye snakk om et grønnere båtliv, som er blitt et fyndord for utløsing av pengestøtte og heiarop fra medier, politikere og opinionen, men det er få elbåter på vannet.

Ta Delphia 11 for eksempel. I Norge vil den elleve meter lange båten koste fem millioner kroner med elektrisk drivlinje. Med doble BMW i3-batterier på tilsammen 80 kWh på testbåten og en 50 kW Torqeedo-motor er rekkevidden på 15,7 nautiske mil i en fart på 6,5 knop. Båten kan presses opp i ti knop, men da tømmes batteriene raskt. For en norsk båteier som ofte krysser åpne fjorder og gjerne går lange strekk i åpne og krevende farvann med stor sjø, blir nok ikke dette førstevalget.

Rekkeviddeangst

Produksjonstallene som vi har fått oppgitt fra noen av de ledende elbåtprodusenten er da også svært beskjedne sammenlignet med konvensjonelle båter. Svenske Candela skryter av å bygge Europas mest solgte elbåter, men de har bare bygget 32 Candela 7 siden båten ble lansert i 2020. Svenske Strana har levert 19 båter, og slovenske Greenline fikk avsetning på 60 prosent av sin samlede produksjon av elbåter da de leverte seks båter til Canal Boats Telemark i fjor.

Foruten høy pris er batterikapasitet, rekkeviddeangst og lademuligheter faktorene som begrenser elbåtsalget. Norske Hyrex har bygget en el-hybrid med både batterier og hydrogendrevne brenselceller for å dempe rekkeviddeangsten. Foreløpig har de bare bygget en prototype på 28 fot, og det det gjenstår fortsatt en del arbeid før Hyrex er et ferdig utviklet kommersielt produkt, men de tenker at systemet er ideelt for større båter som går langt og har behov for større rekkevidde enn batteriene tillater. Også Henrik Askvik tror at hybride løsninger er veien å gå på det norske båtmarkedet, men da med tradisjonell drivlinje i kombinasjon med elmotor. Askeladden lanserer nye, hybride modeller i 2024.

Selv om mange har snakket om et grønnere båtliv i noen år nå, er det foreløpig få som kjøper elbåter, viser altså våre undersøkelser. Og pussig nok nevner ingen seilbåter og robåter når det snakkes om grønt båtliv.

De har basert seg på fornybar energi i tusenvis av år, men utløser verken heiarop eller pengestøtte.