Leder Båtmagasinet 6

Båtfolket ønsker obligatorisk båtregister
Stortingsvalget er også et båtpolitisk valg, og et stort flertall av Båtmagasinets lesere ønsker nå obligatorisk fritidsbåtregister.
Stortingsvalget er også et båtpolitisk valg. Pålitelige kilder hevder at det er en million fritidsbåter i Norge, så båtfolket utgjør en stor andel av landets befolkning.
Flere tusen lesere har vært innom Båtmagasinets valgomat i sommer, og kommer med klare anbefalinger til politikerne på en rekke båtpolitiske spørsmål.
Tidligere har det vært skepsis blant båtfolket til et obligatorisk båtregister, men nå sier båtfolket et rungende ja til en slik ordning. Nær ni av ti (87,4 prosent) svarer i vår nettbaserte undersøkelse ja til et obligatorisk register, som har mange praktiske fordeler.
Gjeninnføringen av obligatorisk båtregister har vært drøftet i en årrekke, og stadig flere er nå i favør av dette, men det er delte meninger om hvordan dette skal organiseres.»
Tilhengerne mener at et obligatorisk småbåtregister gir mer kontroll, lavere svindelkostnader og bedre tjenester. Det er i forsikringsselskapenes interesse, men det kan også gagne samfunnet ved å øke sikkerheten og redusere kriminalitet.
Motstanderne av et obligatorisk småbåtregister ser det som dyrt, unødvendig og lite effektivt. De mener det rammer vanlige båteiere uforholdsmessig hardt, særlig de med små eller enkle fartøy, uten å gi reell gevinst for sikkerhet eller kriminalitetsbekjempelse.
Sjøfartsdirektoratet
Gjeninnføringen av obligatorisk båtregister har vært drøftet i en årrekke allerede, og stadig flere er altså i favør av dette, men det er delte meninger om hvordan dette skal organiseres. Sjøfartsdirektoratet mener naturlig nok at de bør drifte dette med utgangspunkt i dagens NOR-register for båter mellom syv og 24 meter. Redningsselskapet hevder at de vil tape 30 millioner kroner på en slik løsning, som innebærer at de da ikke lenger får inntekter fra å drifte det frivillige småbåtregisteret. Et flertall av Båtmagasinets lesere (51 prosent) mener at Sjøfartsdirektoratet bør drifte et obligatorisk register, og omtrent halvparten av disse igjen synes Redningsselskapet da bør få økonomisk kompensasjon for tapet av Småbåtregisteret.
Et obligatorisk båtregister vil gjøre det enklere for politi og redningstjeneste å spore opp båter på avveie. Et realregister vil også gjøre det enklere å finansiere båtkjøp da banken kan ta pant i båten. Videre vil det gjøre det enklere for forsikringsselskapene å behandle skademeldinger og prise og administrere forsikringsordningene.
I dag har man ikke obligatorisk ansvarsforsikring for båter slik som for biler, siden en slik forsikring må knyttes til en identifiserbar eier og konkret båt. Med et obligatorisk båtregister kan vi få på plass ansvarsforsikring også i båtlivet.
Dette ønsker båtfolket. Hele åtte av ti (77,3 prosent) av Båtmagasinets lesere sier at de ønsker en obligatorisk ansvarsforsikring. En slik forsikring dekker skader båtfører påfører andre personer, båter eller eiendom. Det er snakk om store verdier.
Båtlivsundersøkelsen fra 2022 estimerte den samlede verdien av norske fritidsbåter til 83 milliarder kroner.
Vår valgomat viser at båtfolket vil ha ordnete forhold på sjøen.