Kommentar: Hole på Skjæret 

BARE OSS: Som den eneste den dagen fikk vi ikke start på motoren da vi skulle hjem. Foto: Båtmagasinet.
BARE OSS: Som den eneste den dagen fikk vi ikke start på motoren da vi skulle hjem.

Slik startet (ikke) sommeren

Når båtmotoren nekter å starte, får kreativiteten fritt spillerom. I Middagsbukta ble både mopeder, diesel og Stabæk-forsvaret en del av feilsøkingen – før løsningen til slutt viste seg å være langt enklere enn vi fryktet.

Publisert

Det er kanskje en side av båtlivet som er kommet lite frem. Den kreative delen. Tankevirksomheten som starter når båten ikke gjør det.

Det er to ting som er sikkert for en båteier: Farkosten har allerede en feil, eller så kommer den til å få det. Det er da ubrukte hjerneceller kommer til heder og verdighet.

Som så mange andre den dagen lå vi i Middagsbukta. Som den eneste den dagen fikk vi ikke start på motoren da vi skulle hjem. De kreative forslagene startet hos vår passasjer. - Skal vi prøve å løpe den i gang? Det funket ofte på mopeden i gamle dager.

Humor i slike situasjoner har tunge arbeidsforhold, og vi fant frem et blikk som fikk passasjeren til å bli ørlite mer kreativ. - Kanskje du er gått tom for diesel?

Etter å ha kjørt problemfritt ut til Middagsbukta, var det selvfølgelig veldig sannsynlig at tanken skulle ha blitt tom mens vi hadde spist reker, løst verdensproblemer og de mer lokale problemene til Stabæk-forsvaret. Et nytt blikk fortalte passasjeren at “neste gang du sier noe, bør analysen ligge på et noe høyere nivå!”

Skal vi prøve å løpe den i gang? Det funket ofte på mopeden i gamle dager.

Vår Fleksnes har i alle år hatt den særegenheten at den ikke automatisk reagerer på vridd startnøkkel når motoren er varm. I de verste tilfellene har den forlangt ti forsøk. Dette har lært oss at det aldri er full gass på vei ut til rekefesten. Halv fart gir raskere avkjølt motor og eliminerte startproblemer.

Etter to og en halv time og mange visdomsord burde motoren vært tilstrekkelig nedkjølt. Men det var den ikke. Eller hadde det oppstått andre problemer? Ti startforsøk. Niks. 20. Niks. 30 forsøk - og det var like lydløst som på et velmøte der det spørres om noen vil melde seg som styremedlemmer.

Min kreativitet går ikke så mye på ledninger, overledninger, kabelsko, mustasjeopphengsforboblinger, startmotorer, coil og pol - unntatt vinmonopol. Jeg tenker mer i retning: Hvem kan fikse dette?

Redningsselskapet! Jeg har jo vært medlem siden oppstarten i 1891. I alle fall føles det sånn. Telefon. Hyggelig svar. - Vi kommer, men ikke før om halvannen time.

Etter et kvarters venting slår vår oppfinnsomhet inn på sitt aller beste. Hva med å prøve å starte fremfor bare å vente?

Vrooom!!!

Kreativt! Har Einstein fått sin etterfølger?