Kommentar: Skråblikk fra «Proud Mary»

STOPP!: – Alle ting vi drar ombord veier jo noe, så jo mindre vi drasser rundt på, desto mindre blir drivstoff-forbruket, skriver Tove Midtbø.

Båtfolk blir miljøbevisste

Hver gang vi har vært ute med båten merker jeg at jeg har endret vaner, for i båten blir jeg rett og slett tvunget til å skjerpe forbruket mitt.

Publisert

Er det knallfint og vi har funnet drømmeplassen, er det jo kjedelig å måtte lette anker fordi jeg har vært sløv. Så jeg bruker minimalt med vann slik at ferskvannet skal vare lengst mulig. Jeg bruker lite dopapir, tre tørk om gangen slik jeg har lært jeg skal gjøre i båt. Jeg har blitt veldig målrettet når jeg handler inn matvarer, og velger råvarer som kan brukes til mange ulike retter, og som ikke tar for stor plass. Jeg har blitt bevisst på at jeg egentlig ikke trenger så mye!

Ta det med vann. Etter at jeg begynte å feriere i båt, ble det helt slutt på å la vannet stå og renne mens jeg pusser tennene. Det er jo ikke mye vann man trenger for å skylle tannbørsten. I båten er det både dumt og egoistisk å la dusjen stå på mens man bruker såpe eller sjampo, og gradvis har jeg blitt flinkere til å tenke slik hjemme også. Helt automatisk skrur jeg av vannet når det er unødvendig å la det renne. Med slike strømpriser som vi har hatt det siste året er jo dette god økonomi også!

Alle som har feriert i båt lærer fort at dopapir ikke er noe man sløser med. Den store skrekken er en tett do, så alle ombord blir drillet i viktigheten av å bruke lite dopapir. Og BARE dopapir! Vi har hatt mange båter i løpet av en del år, og jeg tror vi har hatt trøbbel med samtlige båtdoer. Sist sommer opplevde vi at doen jobbet stadig tregere, og skjønte at noe hadde satt seg fast. Da båten ble tatt på land skrudde vi løs doen, og tok den med hjem for å finne problemet. Det viste seg at noen hadde kastet en våtserviett i do, og den hadde surret seg grundig fast i kverna. Shit happens!

«Vi som ferdes i motorbåt blir av og til beskyldt for å være verstinger når det gjelder klimagassutslipp, men tall fra Miljødirektoratet (2020-tall) viser at fritidsbåter i Norge står for 0,6 prosent av utslippene. Til sammenligning står veitrafikken for 17 prosent.»

Vi som ferdes i motorbåt blir av og til beskyldt for å være verstinger når det gjelder klimagassutslipp, men tall fra Miljødirektoratet (2020-tall) viser at fritidsbåter i Norge står for 0,6 prosent av utslippene. Til sammenligning står veitrafikken for 17 prosent. Tallene er selvsagt ikke helt sammenlignbare siden båtsesongen stort sett er i sommerhalvåret. Men, hvis vi ikke hadde feriert i båt, så hadde vi sannsynligvis kjørt bil eller tatt fly. Det er jo ikke veldig miljøvennlig å fly til Spania eller kjøre bil til Nord-Norge heller. Jeg tror dessuten at utslipp fra fritidsbåter kan ha gått ned det siste året, for prisene på drivstoff har fått mange til å redusere farten betraktelig for å spare penger. Vi har selv regnet ut at det er mye å spare på å ligge i rundt 7 knop. Da bruker vi under halvparten av drivstoffet på samme strekning i forhold til våre maks 18 knop.

Strøm er et viktig tema i båt, og det siste året har strømforbruk blitt et like omdiskutert tema hjemme også. I båt handler det ikke like mye om hvor dyr strømmen er, men å ha nok strøm. Så det er vel få båtfolk som ikke er bevisste på å slå av lyset, eller som lader opp mobiler eller andre ting uten å kaste et blikk på strømmåleren. Vi passer på å lade mens vi kjører, så hjelper det noe på forbruket når vi ligger fortøyd. Alt hjelper.

I båt er det begrenset hvor mye plass det er til mat og drikke, og det gjør at båtfolk blir smarte til å planlegge innkjøp. En pakke gulrøtter, en brokkoli, en paprika og en squash holder til mange middager. Poteter kan kuttes i båter og stekes i ovnen sammen med grønnsakene, kjøttet eller kyllingen. Neste dag kan det bli en fiskewok eller noe annet lett. Denne tenkemåten har vi tatt med oss hjem også. Restemiddager er noe som alltid faller i smak, det er lite som havner i matsøpla.

Gjennom mange år i båt har vi erfart at det er veldig lite klær man trenger som farende fant på sjøen! Det betyr at det er romslig i skapene i båten. Likevel, samme hvor lite jeg tar med, reiser jeg alltid hjem med t-skjorter eller kjoler som ikke er brukt. Så til sommeren blir bagen med klær enda mer slamsete. Alle ting vi drar ombord veier jo noe, så jo mindre vi drasser rundt på, desto mindre blir drivstoff-forbruket.

Kanskje mange uker på sjøen faktisk reduserer det totale forbruket vårt? Vi setter jo et lite klimaavtrykk uansett hvor vi oppholder oss, og ferie skal vi jo ha.

.

.