Hole på skjæret

ALTERNATIVER: Diesel og bensin da? Der har vi større problemer med å foreslå alternativer. Eller, hvor ble det av biodrivstoffet? (ILLUSTRASJONSFOTO: ATLE KNUTSEN).
ALTERNATIVER: Diesel og bensin da? Der har vi større problemer med å foreslå alternativer. Eller, hvor ble det av biodrivstoffet? (ILLUSTRASJONSFOTO: ATLE KNUTSEN).

Farvel til bensin og diesel

Ikke før har vi klart å skifte vinduspusser og lime en revne i kalesjen, så får vi beskjed om å forberede oss på skroting av båten.

Publisert

På lederplass forteller nemlig lokalavisen at nå må vi få det grønne skiftet også på sjøen. (Som om vi ikke fikk nok grønnskollinger ut under pandemien i fjor sommer.)

Vi har selv vært inne på den gode ideen med elektriske motorer, men la den bort da vi innså at antall skjøteledninger på fjorden ville skape floker selv den mest klønete fluefisker ikke ville nærme seg selv i sitt største mareritt.

Nå har de grønne tenkt videre. Skjøteledningene er erstattet med batterier. Det eneste som mangler er cirka 200 ladestasjoner langs en 100 915 kilometer lang kystlinje.

Hva gjør du når batteriene i el-båten går tomme? Drar frem en pakke Duracel fra innerlomma?

Hole på skjæret

Nei da, vi skal ikke harselere med folk som tenker nytt. Vi synes alle det er fælt med tusenvis av liter bunnstoff som havner på sjøbunnen hver sesong. Batteriene vil også fjerne dagens motorbrøl, men dessverre også tøfftøff-lydene. De elektriske motorene er nærmest støyfrie. Og for dem som liker å se et problem bak hver bølgetopp: Det er vel heller ikke helt ufarlig at de badende ikke hører båtene? El-motorer med innlagt støy kan bli løsningen for herrebåter. I båter med seks damer som prater i munnen på hverandre vil ikke dette være nødvendig.

Vil vi ha det som før, kan problemet med bunnstoff løses ved at hver båthavn ansetter en pensjonert froskemann som svømmer rundt et par ganger i uka og fjerner skjell på ubehandlede båter. Det vil ikke koste så mye per båteier.

Diesel og bensin da? Der har vi større problemer med å foreslå alternativer. Eller, hvor ble det av biodrivstoffet? I tømmerhaugene på Tofte må det ligge potensielt drivstoff til at 17.-maikortesjen kan kjøre helt til Kapp det gode håp?

Med diesel- og bensinmotorer kan en drivstofftabbe i pålandsvind utenfor Rakkebåene løses med en reservekanne. Hva gjør du når batteriene i el-båten går tomme? Drar frem en pakke Duracel fra innerlomma? Da skal du ikke ha kontroll bare på havstrømmen.

Vi skal nok fortsatt i en del år synge Blått hav så langt du ser.

Men det ligger nok noe grønt langt der fremme.

Powered by Labrador CMS