Min Horisont

KJEKT Å HA: Alle som ønsker å konvertere D5L til D6-sertifikat må gjøre det i løpet av 2023. Og fristen for høyhastighetsbevis er 1. juni i år

2023 er året for sertifikater

Fristen for å ta eller konvertere flere ulike sertifikater nærmer seg. Vår redaktør har vært på skolebenken og tilegnet seg enda et sertifikat som det er «svært lite sannsynlig» at han får bruk for.

Publisert Sist oppdatert

Denne våren kan det være lurt å sette seg på skolebenken igjen. 2023 er nemlig året alle som har fritidsskippersertifikat D5L har mulighet til å konvertere sertifikatet til dekksoffiser klasse 6 (D6-sertifikat). Og innen 1. juni i år må alle som har tenkt å kjøre båter som går raskere enn 50 knop, ha høyhastighetsbevis.

Som femtenåring kjøpte jeg Redningsselskapets VHF-kurs på kassett (!) med et tilhørende grønt hefte. Jeg pugget det fonetiske alfabetet og lærte om hvordan man skal unngå knallgass i blyakkumulatorer, som pedagogene kalte batterier den gang. Eksamen måtte avlegges gjennom fysisk oppmøte hos Teledirektoratet i Oslo. I lange tider etter avlagt eksamen var behovet for VHF-kompetanse begrenset for en tenåring bosatt i Elverum.

Båtførerprøven avla jeg et par år senere – etter intens pugging av deviasjon og misvisning - sammen med politiaspiranter fra Oslo. De skulle ut i sjøtjeneste. Jeg skulle ta bussen hjem til Elverum.

Deretter ble det D5L-sertfikat. Og for en med karakteren «LG» i matematikk (altså «Lite Godt») på vitnemålet fra ungdomsskolen, fremsto det som fullstendig uoverkommelig da jeg i 2015 bestemte meg for å oppgradere kompetansen til å gjelde «world wide» gjennom å ta astronavigasjon. Utrolig nok besto jeg det også. I samme slengen ble båtførerbeviset fra 1997 oppgradert til «internasjonalt båtførersertifikat (ICC)».

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har kommet i en situasjon hvor jeg har måttet fremvise noen av disse «kompetansebevisene». Trolig kommer jeg aldri til å være skipper på en båt over 15 meter i eksotiske farvann heller, men på papiret har jeg lov.

Derfor satte jeg meg for et halvt år siden igjen på skolebenken og gjennomførte «sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip». Målet var å benytte tidsvinduet som frem til 31.12.2023 gjør det mulig å konvertere fritidskippersertifikatet D5L/D5LA til dekksoffiser klasse 6 (D6-sertifikat). Det gir førerrettigheter for mindre lasteskip under 24 meter i liten kystfart. Dermed kan jeg komplettere samlingen i lommeboka med ytterligere et sertifikat som det er svært lite sannsynlig at jeg får bruk for.

Likevel er jeg glad jeg har tatt dem, alle som en, selv om glemselens slør faller raskt over begreper som «omvendt strømkobling» og «deklinasjon». For hvert kurs har jeg blitt litt mer klar over hva jeg ikke kan, og skråsikkerheten har alltid kommet dårligst ut.

Mer informasjon om både D6 og høyhastighetsbevis finner du på hjemmesidene til Sjøfartsdirektoratet.