Frode Pedersen
Eneste norske team i sirkuset.

Vil Offshore klasse-1 overleve?

Kommentar av redaksjonssjef Frode Pedersen, BÅTLIV

Publisert Sist oppdatert

Båtsportens megaklasse Offshore-1 er i ferd med å bli et spøkelse fra dinosaurtiden, hvor kvalitet og kvantitet er krympet fra XXL til small, sett bort fra pengebruken da. Og det kan stilles spørsmål om dette i det hele tatt er sport hvor begrepet idrett i det hele tatt har noen relevans. Spesielt ikke etter at vi har sett hva som kreves for å bli blant klodens beste under OL i Vancouver. De samme lekene som ga det internasjonale båtsportforbundet UIM signaler om at hvis de gjorde sine saker riktig, så kunne de etter hvert bli fullverdige medlemmer av den olympiske familie. En krevende anerkjennelse for et forbund som er med og kårer verdensmestere i en sport som rekrutterer etter pengeboka og som har deltagere fra en håndfull nasjoner.

En ny tid

Jeg tror helt sikkert at både lederne og utøverne i Offshore-1 tar seg selv mer enn høytidelig nok. Nå handler det mer om hvor alvorlig vi andre skal ta dem. Skal man ha noen mulighet til å forsvare fremtiden og videre drift av sirkuset, bør man i det minste høre på de som kan skape bredde. Bård Eker og Chris Parsonage i Negotiater orket ikke mer styr og mas fra en servil organisasjon full av gamle gubber. De mente noen måtte ta utviklingen på alvor, og dempe den økte pengebruken. I det lå det nok også en mening om å gjøre sirkuset mer moderne og miljøvennlig. Hadde det skjedd ville de kanskje skapt en opinion som kunne bringe ”sporten” over i en ny tid. Nå står den temmelig ribbet tilbake, og sportslig kan det vel ikke sammenlignes med noe annet enn et områdemesterskap for folk som har kjøpt seg startnummer.

Minimert    

For noen dager siden kom beskjeden om at nok et team på to båter hadde trukket seg fra årets sesong i Offshore Class-one. Ofte kalt båtsportens svar på Formel-1. Det australske Maritimo-laget med eier Bill Barry-Cotter ønsket heller å kjøre båtrace på hjemmebane. Slik det ser ut nå, vil kun fem team stille med båter til årets serie. Norske Welmax. Italienske Veneta Marine, Dubais Victory (Fazza) team og spanske Duemme Yacht Broker. For å gjøre det hele komplett umulig å forstå, dukker altså veteranene fra det italienske Giorgio-teamet opp som Team Abu Dhabi bare tre uker før sirkuset legger ut på sine første runder. Hvor mange båter hvert team kan stille med er også helt uklart bare få uker før sesongstart i Rio De Janeiro 26. til 28. mars. Det som foreløpig ser ut til å bli antallet er i alt seks båter. En tendens er jo at arrangørene bare fyller opp med flere ”depobåter” uten at dette styrker den ”sportslige” anseelsen sett under ett.

Kan dette kalles idrett?

På mange måter falt seriøsiteten i Offshore-1 til et lavmål da Bjørn Rune Gjelsten trakk seg og Spirit of Norway ut av gamet. Han er den eneste som noen gang lignet på et seriøst satsende idrettsmenneske i denne ”sporten”. At han et par år etterpå fikk følge av en Sjeik Hassan og Qatar var nok et bevis på at ”sporten” hadde overlevd seg selv i sin nåværende form. Det samme gjorde Bård Eker og Chris Parsonage i Negotiater. At Maritimo velger å stå over kommende sesong gjør det hele til et merkelig mesterskap. To av ”sportens” mest seriøse unge førere, Tom Barry-Cotter og nordmannen Pål Virik Nilsen, skal derfor ikke få vise seg frem i serien som hvert år kårer verdensmestere i sin egen marginale verden. Vi kan vel bare spekulere i om dette kan ha noe med at teamsjef, og en av sirkusets fargeklatter, Bill Barry-Cotter ikke fikk en av VM-rundene til Australia. Av alle ting velger man da heller Rio de Janeiro. Sirkuset har ingen båter eller førere som kommer fra Brasil eller Syd-Amerika for den del.

Ny båtklasse i Europa

I Europa spirer og gror det rundt en forholdsvis ny båtklasse kalt P1. Her er det litt romsligere forhold, og kan man holde driftsbudsjettene på et behagelig nivå kan kanskje denne klassen vokse seg stor i bredden. I P1 har også kvinnene  markert seg sterkt, og med tanke på vår egen superfører Marit Strømøy, var det på høy tid å slippe henne til i den største klassen. Bare så synd at dette også ser ut som et stunt for å få sirkuset i gang i Rio. Foreløpig er hun bare klarert for det ene (be)løpet, og i følge teamsjefen handler dette om sponsorer og penger. En av de som har preget offshore sporten i verden er Fabio Buzzi. Hans løsning på hvordan båtsporten skal rekruttere og overleve er å satse på rimelieger prefabrikkerte komplette båter som utvikles videre av førerne lokalt. Da blir det opp til førernes prestasjoner mer en grunkene for å si det sånn. Noen av de samme tanker og ideer burde vel kunne videreføres innenfor Offshore klasse -1.  

Hvem fasan er Fazza?

At Victoryteam fra Dubai velger å skifte navn på båtene sine midt oppe i denne fra før sterke identitetskrisen, vil garantert ikke være med på å styrke varemerket ”Offshore Class-one”. De blå Victorybåtene som lenge har vært en av symbolbærerne på denne båtklassen er nå borte. Fra nå av er symbiosen med det lille rike emiratets herskere enda mer befestet. Victorybåtene heter nå Fazza og blir sorte. Fazza er rett og slett kallenavnet til kronprinsen av Dubai, og som kjent er det jo fra ”staten” mange av pengene til å drive dette teamet kommer. Vi  i Båtliv har tidligere skrevet at dette vanskeligjør en modernisering hvor moderasjon inngår. Ikke så rart det blir store ”sportslige” forskjeller når Dubai kan bruke 150 millioner kroner på sine team, og norske Welmax-teamet bruker en tiendedel av både folk og penger.

Spektakulært i starten

For 20 år siden var det spektakulært, og sirkuset trakk folk fordi her møtte du alle de halvkjente gærne rikingene som ønsket å bruke penger på å kjøre fort med megastore båter.  I Arendal kunne du risikere å møte på en vaskekte Sjeik som så ut som en kloning av Sjeik Ben Reddik Fy Fasan, eller en nyrik Røkke med spanderbukser store som telt. I dag holder det ikke, og spesielt ikke siden norgesvennen Hans Exellence Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani ikke lenger pryder baksetet i den åpne bilen som defilerer gjennom Pollen i Arendal. Nå spørs det hvem som skal sitte i den bilen? Kanskje Røkke stiller som en kuriositet? Arrangørene har i hvert fall god tid til å tenke seg om. Foreløpig er det ingen terminfestede løp mellom Rio nå i mars, og Arendal i slutten av juli.

Se også disse sakene:

http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=465402&cat=5866

http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=438113

http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=439819

http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=460605