Classic Boat Race Nidelva

MOTORNOSTALGI: Kepro, bygd i Larvik ca 1959. Motorene er Mercury 800 fra 1961.
MOTORNOSTALGI: Kepro, bygd i Larvik ca 1959. Motorene er Mercury 800 fra 1961.
MOTORNOSTALGI: Kepro, bygd i Larvik ca 1959. Motorene er Mercury 800 fra 1961.
MOTORNOSTALGI: Kepro, bygd i Larvik ca 1959. Motorene er Mercury 800 fra 1961.
MOTORNOSTALGI: Kepro, bygd i Larvik ca 1959. Motorene er Mercury 800 fra 1961.
MOTORNOSTALGI: Kepro, bygd i Larvik ca 1959. Motorene er Mercury 800 fra 1961.
NORSK: Båten til Jan Henrik Anderson, en Fjord 21 DC med Mercury 125.
NORSK: Båten til Jan Henrik Anderson, en Fjord 21 DC med Mercury 125.
NORSK: Båten til Jan Henrik Anderson, en Fjord 21 DC med Mercury 125.
NORSK: Båten til Jan Henrik Anderson, en Fjord 21 DC med Mercury 125.
KLASSISK: Båten er trolig svensk. Motoren en 1958 Mercury Mark 78.
KLASSISK: Båten er trolig svensk. Motoren en 1958 Mercury Mark 78.
KLASSISK: Båten er trolig svensk. Motoren en 1958 Mercury Mark 78.
KLASSISK: Båten er trolig svensk. Motoren en 1958 Mercury Mark 78.
KLASSISK: Denne båten har  Grunde Stormoen og Ernst Lillemoen bygget med digitaliserte tegninger som Jan Henrik Anderson har fått tak i. ? Motor er en RR Meteor som kommer fra det svenske forsvaret, og som jeg og Ernst var i Stokholm og kjøpte to av ...
KLASSISK: Denne båten har Grunde Stormoen og Ernst Lillemoen bygget med digitaliserte tegninger som Jan Henrik Anderson har fått tak i. ? Motor er en RR Meteor som kommer fra det svenske forsvaret, og som jeg og Ernst var i Stokholm og kjøpte to av ...
KLASSISK: Denne båten har  Grunde Stormoen og Ernst Lillemoen bygget med digitaliserte tegninger som Jan Henrik Anderson har fått tak i. ? Motor er en RR Meteor som kommer fra det svenske forsvaret, og som jeg og Ernst var i Stokholm og kjøpte to av ...
KLASSISK: Denne båten har Grunde Stormoen og Ernst Lillemoen bygget med digitaliserte tegninger som Jan Henrik Anderson har fått tak i. ? Motor er en RR Meteor som kommer fra det svenske forsvaret, og som jeg og Ernst var i Stokholm og kjøpte to av ...
KLASSISK: Denne båten har  Grunde Stormoen og Ernst Lillemoen bygget med digitaliserte tegninger som Jan Henrik Anderson har fått tak i. ? Motor er en RR Meteor som kommer fra det svenske forsvaret, og som jeg og Ernst var i Stokholm og kjøpte to av ...
KLASSISK: Denne båten har Grunde Stormoen og Ernst Lillemoen bygget med digitaliserte tegninger som Jan Henrik Anderson har fått tak i. ? Motor er en RR Meteor som kommer fra det svenske forsvaret, og som jeg og Ernst var i Stokholm og kjøpte to av ...
KLASSISK: Denne båten har  Grunde Stormoen og Ernst Lillemoen bygget med digitaliserte tegninger som Jan Henrik Anderson har fått tak i. ? Motor er en RR Meteor som kommer fra det svenske forsvaret, og som jeg og Ernst var i Stokholm og kjøpte to av ...
KLASSISK: Denne båten har Grunde Stormoen og Ernst Lillemoen bygget med digitaliserte tegninger som Jan Henrik Anderson har fått tak i. ? Motor er en RR Meteor som kommer fra det svenske forsvaret, og som jeg og Ernst var i Stokholm og kjøpte to av ...
FJORDLING: Fjord-båten har en 1964 evinrude 75
FJORDLING: Fjord-båten har en 1964 evinrude 75

Båtrace med nostalgi

Gammelbåt-entusiaster samles til Classic Boat Race Nidelva neste helg.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig skulle Classic Boat Race Nidelva 2016 bare være et prøveprosjekt. Men da det ble kjent tidligere denne måneden bestemte arrangøren seg for at dette bare var å fullføre. Treffet er på Froland lørdag 4. juni.

Mye av inspirasjonen er hentet fra Sverige.

– Jeg har vært en del ganger på Fri fart på Göta kanal, og er blitt inspirert av dem, samt liknende treff i USA, sier Jan Henrik Anderson. Han har selv et par av båtene som kommer.

Et av trekkplasterene er båten som Ernst Lillemoen og Grunde Stormoen har bygget med sin voldsomme Rolls Ryce-motor. Ellers er det verdt å merke seg at det kommer en båt med verdens første rekkesekser. Det vil si en Mercury fra 1957. Arrangøren håper også på å få på plass en nyrenovert plattgatter, bygd i sin tid på Asdal. I tillegg blir det Herwa med sine tidligere modeller - og det loves mye mer. Det er i hvert fall ikke noe tvil om at her blir det mye nostalgi og mye vakkert for båtinteresserte.

Selve treffet blir på Frolands Verk, der det også er mulighet for å sette ut båtene.

– Jeg vil med dette prøve å skape interesse for gamle båter og prøve å samle sammen folk med denne hobbyen og prøve å få til ett årlig treff, sier Anderson. Han forteller at han også prøver å få med etablerte motorhistoriske klubber til og omfavne hobbyen.