Mercury Racing V10 400R

RACING: Noen måneder etter at Mercury viste sin nye Verado V10 400, er R-versjonen lansert i USA.
RACING: Noen måneder etter at Mercury viste sin nye Verado V10 400, er R-versjonen lansert i USA.

Erstatter Mercury Racing V8 300R med V10 400R

Kort tid etter at Mercury lansert sin Verado V10 i 350 og 400-hesters versjon i november i fjor, slipper de – som forventet - R-utgaven. Nye racing-versjonen av Verado V10 er ifølge en pressemelding først og fremst utviklet for å drive høyhastighetsbåter i hastigheter godt over 65 knop.

Vi får ta Mercury Racing på ordet når de skriver at motoren tilbyr mer krefter og høyere turtallsrange enn noen annen utenbordsmotor i denne kategorien.

Ifølge Mercury erstatter V10 400 R den forrige 400-hesteren L6 400R, og byr ifølge Stuart Halley, direktør ved Mercury Racing, på mer dreiemoment ved lavt turtall, mer krefter ved toppturtall og bedre drivstofføkonomi enn L6-modellen.

MODIFISERT: Et eget undervannshus og egne propellere er blant de mest synlige justeringene som skiller R-versjonen fra en standard 400-hester.
MODIFISERT: Et eget undervannshus og egne propellere er blant de mest synlige justeringene som skiller R-versjonen fra en standard 400-hester.

Mercury Racing 400R bygger på en ny 5,7-liters V10-motorblokk med naturlig lufttilførsel og er basert på arkitekturen til V8 300R-modellen med 4,6 liters sylindervolum. Den 64-graders motorblokka har et slagvolum på 5,7 liter, og har dermed bredden som kreves for 26-tommers senter-til-senter montering ved installasjoner med flere motorer.

Mercury Racing V10 400R vil være tilgjengelig i fire lengder – 20”, 25”, 30” og 35”.

Rigget for racing

Mercury Racings konstruksjon med fire kamaksler og fire ventiler per sylinder (QC4) omfatter doble overliggende kamaksler og aluminiumstopper med fire ventiler per sylinder. Et turtallsområde på 6000-6600 omdreininger per minutt skal gi et bredt ytelsesspekter på alle typer høyhastighetsskrog. Motoren bruker Transient Spark-teknologi som justerer tenningen elektronisk for å optimalisere dreiemoment og akselerasjon. Advanced Range Optimization bruker elektroniske sensorer for å justere drivstoffblandingen nøyaktig og gi best mulig effektivitet ved alle hastigheter. Motoren går på vanlig 95 oktan bensin.

Den eksklusive Mercury Racing Advanced MidSection (AMS) støtter V10 400R med kraftige styreplater og stivere motorfester som stabiliserer motoren og gir forbedrede kjøreegenskaper i høy hastighet. Motoren er også tilgjengelig med en Tie-Bar brakket med lav vekt integrert i Racing AMS for mer presis styring i høye hastigheter. Racing AMS isolerer også motoren fra hekken, noe som gir skal gi mindre vibrasjoner.

To girkasser

Mercury Racing V10 400R er tilgjengelig med to girkasser. Sport Master-girkassen med overflatedesign for båter som kan komme opp i over 74 knop, og Mercury Racing 5.44 HD for tunge båter og høyhastighetsbåter med flere motorer, som krever en mer nedsenket girkasse og drar fordel av ekstra løft ut av vannet. Begge girkassealternativene har en girutveksling på 1,60:1. Det er tilgjengelig et utvalg av Mercury Racing-propeller med dokumentert effekt for begge girkassene, slik at kunden kan velge blant hele spekteret av spesifikke båt-motor-kombinasjoner.

EKSTREMT: Mercury Racing V10 400R er tilgjengelig med to girkasser. Sport Master-girkassen med overflatedesign er beregnet for båter som kan komme opp i over 74 knop.
EKSTREMT: Mercury Racing V10 400R er tilgjengelig med to girkasser. Sport Master-girkassen med overflatedesign er beregnet for båter som kan komme opp i over 74 knop.

Bedre lading

Foruten en rekke digitale finurligheter som skal bidra til å bevare «kontrollen over båten med mindre behov for input fra føreren» som det heter, har motoren en kraftig dynamo på 150 A, noe som skal være mer enn to ganger høyere ladeampere enn på L6 400R. 400R-modellen støtter alle Mercury SmartCraft-teknologier, inkludert Engine Guardian-overvåkningssystemet og VesselView-multifunksjonsskjermene. En service- og inspeksjonsluke på toppen av motordekselet gir enkel tilgang til peilepinnen og oljepåfylling ved rutinemessig vedlikehold, uten at dekselet må tas av.