Disse gutta driver hele sirkuset i Offshore-1. Said til venstre og Pasquale Sesana til høyre. Nå må de ta en tur på kammerset hvis sporten ikke skal ende opp som en farse.
Det er ikke første gang Sheikh Hassan har vært i tottene på Victorys førstefører Jean Marc Sanchez.
Sheikh Hassan er normalt en stillferdig kar, men nå har han satt foten ned.

Qatarsjeik trekker seg fra Offshore VM

Sheikh Hassan skal ha blitt fly forbannet på de tekniske arrangørene under VM-runden i Arendal, og dermed besluttet å trekke hele teamet fra resten av VM. Dette kan få følger for hele VM.

Publisert Sist oppdatert

IOTA har nå bekreftet at Sheikh Hassan og Steve Curtis er ute av VM. Årsaken skal være sein reaksjon fra arrangørene på påstått usportslig opptreden fra andre deltakere. Han sier på Class-ones hjemmesider at han ikke kommer tilbake uten at det blir gjort store regelforandringer som skjerper sikkerhet, og han går rett i strupen på Victoryteam, som han mener har kjørt på grensen av regelverket helt siden 2006.

Hans Eksellence Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani fra Qatar er klart en av sportens frontfigurer og favoritter. Han elsker Arendal, og har alltid følt seg godt mottatt i byen. Nå kan altså det han selv kaller usportslig opptreden gjøre at Arendal får en litt annen standing hos sjeiken.

At Sheikh Hassan nå trekker teamet sitt, får betydninger for mange norske som fortsatte å jobber for sjeiken etter at Bjørn Rune Gjelsten solgte hele Spirit of Norway til Qatar. Blant annet jobber fortsatt Rolf Arnestad som teamsjef, Arne Venås som teknisk sjef og Gro Helgesen som team koordinator for sjeiken. Verdens mest meriterte og profilerte throttleman, Steve Curtis fulgte også med over til team Qatar.  

Det var et klart vinnerteam sjeiken skaffet seg med oppkjøpet av Spirit Of Norway. I etterkant kan man vel konkludere med at det ikke har gått sjeikens vei på noen måte. En skikkelig kolbøtte knuste vinnerbåten og ødela sesongen i fjor. I Arendal skulle de reise kjerringa, men nok en gang gikk det galt for Steve Curtis og Sheikh Hassan.

Sheikh Hassan og Team Qatar har to båter med i dette sirkuset, og det at sjeiken nå trekker seg kan få betydning for gjennomføringen av hele VM. Det er en uskreven regel i miljøet om at minst ti båter skal stille til start og åtte løp skal gjennomføres for at mesterskapet skal kunne godkjennes.

Om dette lenger er en realitet, vet heller ikke Per Carsten Michelsen som har sittett flere år i styre og stell rundt Offshore Class-one.

De siste par årene har man ligget på grensen, og det er sjelden at man har hatt løp hvor ti båter har gjennomført. Når sjeiken nå er ute, betyr det at det i beste fall kan stille ni båter til start. I følge kilder i miljøet har Victory nå sagt at de kan stille med en tredje båt.

-Jeg skjønner sjeikens reaksjon. Ser man på TV-bildene fra løpet blir han helt klart stengt inne av de to Victorybåtene som kommer som en kule i starten. Dette førte, i følge Sheikh Hassan, til en så farlig situasjon at han ikke lenger ønsket å være med på dette, sier Festivalsjef for Norwegian Grand Prix i Arendal, Per Carsten Michelsen.

For første gang på flere år er han nå ute av styre og stell i begge organisasjonene som styre Offshore Class-one. Noe han selv ønsker for å gjøre en bedre jobb for Arendal.

Michelsen sier videre at reaksjonene fra sjeiken kan være sundt for hele miljøet.

-At han som araber tar et oppgjør med blant andre Victory-team, vil kanskje føre til at noe skjer med sikkerheten og håndhevingen av reglene til det bedre, sier Michelsen.