Forfulgt av uhell gjennom sesongen, men når det først går ,så går et fort. I pole Position så ligger de på tredjeplass sammenlagt i VM.
Til neste år sitter ikke disse to sammen. Zaborowski til venstre fikk i går beskjed om at han ikke lenger var med i planene for nete sesong.

Ny millionær skal styre Jotunbåten

Full forvirring på tampen av årets sesong i Offshore klasse-1. Christian Zaborowski fikk i går beskjed fra team Jotun om at plassen hans som pilot var solgt til Stavangermillionæren Inge Brigt Aarbakke.

Publisert Sist oppdatert

Industrigrunderen Inge Brigt Aarbakke på Bryne har denne uken fått på plass en avtale som gjør at han blir medeier og pilot i Ugland offshore racing.


Det betyr at han tar over pilotsetet fra Christian Zaborowski. Aarbakke er så definitivt et ukjent blad i båtracingmiljøet. Alt han har av erfaring er kappkjøring med gutta fra hytta i Mandal og over til Danmark for å kjøpe brød til frokosten. Rekorden er, i følge det Aarbakke sier til Aftenbladet, på 1 time og 12 minutter.

Christian Zaborowski fikk altså beskjed i går om at han ikke lenger var ønsket om bord, og at setet han hadde sittet i gjennom de tre siste sesongene var solgt.

-Jeg beklager avgjørelsen, men forholder meg lojalt til det som er gjort. Jeg vil kjøre alt det remmer og tøy holder i de to avslutningsrundene i Dubai. Jeg ønsker de nye lykke til, og tror nok ikke det er umulig for meg å få et sete et annet sted.

Christian Zaborowski er en av få profesjonelle kjørere i dette sirkuset. Han mottar lønn av teamet når han kjører, ellers drive han motorverksted og båtopplag. Christian regnes som en av de tøffeste førerne i denne klassen, og har mange års erfaring fra mindre klasser og nå i de tre siste sesongene om bord i Jotun.

Industrigrunderen på Bryne har denne uken fått på plass en avtale som gjør at han blir medeier og pilot i Ugland offshore racing.
Arvtager Aarbakke er Zaborowskis rake motsetning. Ingen erfaring i det hele tatt, og gjør dette for moroas skyld. Selv uttaler han følgende til Aftenbladet om sin inntreden i Offshore sirkuset, og målene for fremtiden.

”Han er ikke redd for å bli skadet, selv om båten fungerer som et fly når den når 140 km/t. Da blir de to pontongene som flyvinger og båten tøtsjer bare vannskorpa.


– Er det ikke litt ujærsk over denne satsingen?



– Jeg har aldri likt å gjøre noe som vekker oppsikt, så dette passer jo bra til opplegget.

– Og målet?

– Vi skal slå Bjørn Rune Gjelsten og vi skal selvfølgelig bli verdensmester offshore, forsikrer det nye innslaget i Ugland offshore racing.”

-Dette er en drøm jeg har hatt lenge. Kona gir jeg meg full støtte. Hun blir også med. Og så har jeg råd til satsingen. Det nytter ikke å sitte på gamlehjemmet og angre på alt det som ikke ble gjort. Budsjettsnakk er ikke det som er moro med denne sporten. Men ja, jeg bruker noen millioner på dette, sier Aarbakke til Aftenbladet.

Han sier ingenting om hvordan han skal skaffe seg lisens for å kjøre. Ut fra reglene fra UIM kreves det minst tre nasjonale løp før han kan søke om lisens til Offshore klasse-1.



Når vi spør teamsjef Per Carsten Michelsen om dette, sier han at de skal forholde seg til reglene, og at det ikke er AArbakke som sitter i Jotun i de første løpene. Hvem det blir kan han ikke si noe om foreløpig. De jobber med det han kaller en kabal og utelukker ikke at et fortsatt sammarbeid med Zaborowski kan bli mulig. Men da snakker han bare om enkeltløp.

-Vi liker ikke situasjonen rent sportslig, Tandberg og Zaborowski er meget samkjørte og ligger tross alt på tredje plass i Poleposition VM. Men nå var det pengene det handlet om. Skulle vi nå videre måtte vi ha inn en investor som var villig til å bruke mange penger på en seriøs satsing, sier teamsjef Per Carsten Michelsen i Ugland Offshore racing.

Fakta om Aarbakke og hans bakgrunn

Det hele startet i 1918 med hesteskoproduksjon, og det var bestefar til Inge Brigt Aarbakke som startet bedriften. Det ble drevet produksjon av hestesko helt frem til 1981. Inge Brigt startet da med den første CNC-maskinen.

I 1988 kjøpte han en annen mekanisk bedrift på Jæren som het Jær Mek. Den ble etter kort tid innlemmet i Aarbakke AS.

I 1990 fusjonerte Aarbakke AS med engineering-selskapet Njuma. Dette medførte at bedriften da fikk egen engineering-avdeling. Njuma drev i utgangspunktet med utvikling og salg av avgradingsverktøy til industriroboter.

I 1992 kjøpte Nodeco opp Aarbakke AS. Nodeco var et selskap som drev med Liner Hangere og nesten 50% av produksjonen hos Aarbakke AS gikk til Nodeco. Inge Brigt ble da medeier i Nodeco. I 1996 ble Nodeco, og da også Aarbakke AS, oppkjøpt av Weatherford, som er et amerikansk oljeserviceselskap som opererer i hele verden.

Inge Brigt prøvde å kjøpe Aarbakke AS tilbake, men det lyktes ikke før det

ble besluttet at Nodeco skulle flyttes til Skottland.

I april 2000 ble Aarbakke AS igjen en selvstendig produksjonsbedrift med tilknytning til Jæren. Våren 2003 stod det nye bygget klart til innflytting, et bygg som var planlagt over lang tid og tilpasset Aarbakke AS som produksjonsbedrift nå og i fremtiden.

Kilde: Aarbakke