Norges lykkeligste båtbygger

Olle Terjesen i Winrace er Norges gladeste, og kanskje største båtbygger om dagen. Han fikk nylig en bestilling på 48 nye båter.

Publisert Sist oppdatert

Det er i Düsseldorf ting skjer for norske båtbyggere. I dag ble det offentliggjort at Winrace i Arendal var plukket ut som leverandør til den nye rekrutteringsklassen for  det internasjonale båtsportforbundet UIM, og at de plasserte en bestilling på 48 nye båter fra Terjesen.

-Dette er stort for oss. At vi vant anbudet på denne klassen, betyr at vi kanskje må ansette flere folk, vi får en stabil produksjon de neste tre årene, og siden vi egentlig driver med propeller øker vi også salget på dette produktet gjennom den nye avtalen med UIM, sier en tydelig stolt sørlending Olle Terjesen.

Båten de skal levere er kjent for unge båtraceførere, og Winrace som merke har levd en ganske omflakkende  tilværelse. Noen av formsettene til andre båter som er utviklet i Winrace-serien er solgt til Polen. Båten de nå skal levere er knappe tretten fot. Den skal gå med både 15 hk og 30 hk motor i to forskjellige klasser. Med 15 hk gjør båten cirka 38 knop, med 30 hk går det i cirka 50 knop. Winracebåter er allerede godt kjent i racingmiljøet, og i følge Olle terjesen, har båter fra Winrace satt til sammen 21 verdensrekorder rundt omkring i verden.

Odd Arnold Terjesen er tredje generasjons båtbygger og propellmaker. Han var kanskje enda mer stolt en det far Olle var under avdukingen av båten i Düsseldorf.

-Dette betyr at vi kan satse de neste årene, og med ny hydraulisk rettemaskin for stålpropeller ser vi fremtiden ganske lyst i møte. At vi nå har fått en bestilling på 48 båter er bare begynnelsen. Etter hvert som denne klassen blir kjent, kommer vi også til å måtte levere båter til andre markeder enn det vi gjør nå, sier Odd Arnold Terjesen. 

Båtlivs motorekspert og Offshore 1 kjører, Christian Zaborowski var selvfølgelig til stede under offentliggjøringen. Hans ”Team Zabo” hadde allerede bestilt en slik båt, og de skulle da bruke den for å skape mer blest om sporten, og ikke minst gi en yngre fører muligheten til å kjøre båtløp.