En av de to båtene som utgjør det nye teamet Zaborowski skal kjøre for.
To kjemper i båtsportens formel 1. På lørdag braker de sammen på sjøen.
Ny båt nytt løft.
Victory 77
Tørk av deg på dørmatta før du kommer inn. STIL heter det visst.
Det skrues og mutres og justeres og skrues igjen.
Ferdig med dagens økt......
Ny båt og ny skyline. Dubai skifter utseende fra dag til dag.
Nye plugger tenner best, eller?
Spirit teamet bygger alt opp fra bunnen igjen.
Dette er arbeidsplassen til Christian Zaborowski i Jotun.
Victory 77 leder VM med fattige to poeng foran Spirit of Norway. heller ikke her overlates noe til tilfeldighetene.
Italienerne gjør seg godt bemerket her nede-De bemanner flere av båtene.
Spirit of Norway skal møte potente til lørdagens VM-avslutning. Teamet har jobbet døgnet rundt de siste dagene.
Nye lekekamerater har funnet tonen i Dubai. Zaborowski og Shaptini fra Libanon skal kjøre fletta av resten av verdenseliten i klasse 3.
S22 på vei hjem etter dagens treningsøkt.
Trangt på trening. Her gjelder det å være fokusert.
Den nye båten lekte segt gjennom den ekle og krappe sjøen utenfor strendene i Dubai.
Dubaidebut for Christian Zaborowski i ny båt

Dubaidebut for Christian Zaborowski i ny båt

Christian Zaborowski skal kjøre proffesjonelt i offshore klasse 3. Han er nå involvert i et nytt team som bygges opp rundt forretningsmannen Muhammad J.Al Marar i Dubai.

Publisert Sist oppdatert

Det blir mye reising for en av verdens beste offshorepiloter. Nå skal han kjøre klasse 3, det vil si to skrogs offshorebåter med utenbords i stedet for innenbords motorer. Farten er ikke like stor som i klasse 1, hvor han i dag er pilot om bord i Jotun. Christian Zaborowski vil fortsatt kjøre Jotun, men fremtiden er ikke ferdigforhandlet for den grommeste klassen av dem alle Offshore Class One.

Det nye teamet han inngår i, har i dag to båter, og han vil fredag utfordre resten av verden i denne klassen. Først er det kjøring om poleposition i Offshore 1, deretter går han rett over i klasse 3 båten, hvor det skal kjøres VM-runde. I hele dag har Christian og throttleman Roger Shaptini samkjørt seg i den nye båten som eies av Muhammad J. Al Marar, en velstående bussinesmann fra Dubai, som selv kjører den andre båten i teamet. Maramar eier også hele marinaområdet i Dubai hvor hele VM runden arrangeres.

-Du jobber like hardt i disse båtene som i storebror. Noe flere fysiske utfordringer i klasse 1, hardere slag, større fart, flere G-krefter. Men det er absolutt like moro fordi det handler om helt andre motortyper, sier Zaborowski.

I klasse 3 kjører man med utenbordsmotorer opp til 3 liter. Og det sparker noe voldsomt når totakterne på 500 HK går på topp. Zaborowski kjenner løypa godt. Det er samme for begge klassene, og Christian har kjørt her mange ganger før. Dette er andre året med konkurranser i Dubai og det har blitt atskillige runder utenfor strendene ved Mina Sayhe i Dubai.

Spirit of Norway med nye motorer

For de andre førerne er det i dag skru og hviledag i Dubai. For Spirit of Norway betyr det finjustering av de nye motorene som ble satt inn i går kveld. I følge ryktebørsen her nede ble en av mekanikerne sendt til Seattle med første fly lørdag etter løpet for å få reparert en av propellene. Så ingen skal si annet enn at her satses det med alle midler tilgjengelige midler. Spirit teamet kjører med Lamborghinimotorer, og pådro seg straffepoeng fordi de ønsket å bytte motorer etter lørdagens løp. Lørdag knuste de et stempel i en av motorene o9g fullførte til en femteplass. To poeng bak hjemmefavoritten Victory 77, blir det en avslutning på denne VM-runden som garantert vil trekke mange ekstra tilskuere til avslutningen lørdag.

Se forøvrig vårt bildegalleri fra både dagens testkjøringer med de nye båtene til Zaborowski, og flere bilder fra stemningen i depoet, to dager før det hele braker løs på torsdag.