Det norske båtlivet

– I have sailed the seven seas, fortalte ambassadøren, – men aldri har jeg opplevd verre storm enn i Nordsjøen.

Publisert Sist oppdatert

Forleden så jeg et innslag nord fra på NRK Dagsrevyen hvor reporteren klamret seg fast til et gjerde, mens snøen virvlet rundt ham. –Nå er det farlig å ferdes både på land og sjø, sa reporteren, som meldte om vindkast opp i 27 sekundmeter (full storm).

Vi som er født og oppvokst i dette landet tenker sjelden på hvor unikt det er. Både natur og værforhold skiller seg fra det vi finner de aller fleste andre steder på kloden. For amerikanere, europeere og asiater flest fremstår Norge som både vilt og vakkert.

Jeg intervjuet nylig den amerikanske ambassadøren i Norge, pensjonert kontreadmiral Kenneth Braithwaite. – I have sailed the seven seas, fortalte ambassadøren, – men aldri har jeg opplevd verre storm enn da vi passerte Orknøyene på vei fra England til Norge. Grønn sjø veltet over dekket 75 fot over vannlinjen på det 90.000 tonn tunge hangarskipet. Og her seilte vikingene i åpne båter for tusen år siden! Tanken på dette har alltid imponert meg, og er noe av grunnen til at jeg takket ja til posten som ambassadør her, fortalte han til vårt søstermagasin SEILmagasinet. Nordmenn er fantastiske sjømenn. Jeg har sett det på marineøvelser i Nato-sammenhenger også, dere har det i blodet, la han til.

Norges historie er først og fremst historien om noen hardføre folk som skapte seg et utkomme av fiske og handel i et av verdens kaldeste og mest forblåste farvann. Dette påvirker også fritidsbåtlivet her i landet.

Det slår meg alltid når jeg har vært på den store Boot-utstillingen i Düsseldorf og kommer til den litt mer beskjedne utstillingen Dra til sjøs i Bergen noen uker senere. På Boot kommer dresskledde menn fra alle verdens hjørner for å inspirere skinnene yachter, og blir vist rundt av vakre vertinner på høye hæler. I Bergen river gutta opp luka til motorrommet for å sjekke montering og tilgjengelighet for service.

Vi har en annen båtkultur i Norge enn i de fleste andre land. Trenden der ute nå er at båtprodusentene slår seg sammen med motebransjen for å henvende seg til den globale eliten av rikfolk. Princess er kjøpt av merkevaregiganten LVHM, et verdens mest verdifulle selskaper med merker som Luis Vuitton, Möet Hennesey, Dior etc i porteføljen. Riva har sitt samarbeid med motehuset Gucci, og Windy har vært på date med franske Hermes.

Selvsagt er det folk som kjøper dyre båter for å vise seg fram også i Norge, men den norske båtkulturen er stort sett tuftet på praktisk bruk. Viknes slår seg neppe sammen med Armani med det første, for å si det sånn. Vi bruker båtene til fiske, transport, rekreasjon og friluftsliv, viser Båtlivsundersøkelsene. Det er dette båtlivet Båtmagasinet vil skrive om.

Vi skal tester båter med tanke på bruken i våre farvann. Vi vil fortsatt formidler reportasjer fra båtlivet her hjemme. Og vi ønsker å formidle tips og råd om båthold og sjømannskap. Med artiklene våre vil vi bidra til at folk kan få et trygt og godt båtliv. I et av verdens tøffeste farvann.

Og i en enestående vakker natur!

Kommenter gjerne artikkelen i kommentarfeltet under.