STILLE: En litt merkelig og stille opplevelse å sveve over vannflaten i 25 knop med en båt på 10 tonn, sier Båtmagasinets Lasse Lindén. Foto: 
Candela.
STILLE: En litt merkelig og stille opplevelse å sveve over vannflaten i 25 knop med en båt på 10 tonn, sier Båtmagasinets Lasse Lindén.

Candela P12: Den flyvende fergen

En veldig merkelig og stille opplevelse, sier våre erfarne båttester Lasse Lindén. Han har vært passasjer på prøvetur i «den flyvende fergen» Candela P-12 i 25 knops fart.

Publisert

Med Candelas nye «flyvende ferge» vil passasjertrafikken i skjærgården endres. Kjøretidene halveres, ferden blir nesten stillegående og du sitter rundt to meter over vannoverflaten med en hastighet på 25 knop!

Opptatt av drivstoffproblematikk

For snart ti år siden startet svenske Gustav Hasselskog selskapet Candela Speedboat. Han funderte på hvorfor hurtiggående båter måtte bruke så mye drivstoff, og startet derfor utviklingen av verdens første elektriske motorbåt med foil. Hydrofoilbåter er i seg selv ikke noe nytt, men det spesielle med Candelas er at de er bygget i karbonfiber og dermed er så lette at de kan ha god rekkevidde med elektriske motorer og batterier.

DYPTGÅENDE: Candela P-12 stikker én til to meter, avhengig av om foilene er inne eller ute.
DYPTGÅENDE: Candela P-12 stikker én til to meter, avhengig av om foilene er inne eller ute.

Kan trekke inn foilene

Candela-båtene har fått en ny type justerbar foil som kan trekkes inn i skroget ved å trykke på en knapp. På den måten kan båten gå inn på grunnere vann. Det er også praktisk om båten skal opp på en tilhenger.

Stabil i sjø og vind

Nytt er også at datamaskinen som bidrar til en roligere tur. Sensorer som GPS, akselerometer og gyro registrerer hele tiden båtens posisjon og bølgene forut. Ved å bruke denne informasjonen kan det datastyrte kontrollsystemet, Flight Controller, justere foilenes vinkel opptil 100 ganger per sekund. Resultatet er en helt stille og stabil tur, selv i mye sjø og vind.

Plass til 30 personer og sykler

Etter at Candela lanserte de åpne sportsbåtene Candela C-7 og C-8 har de nå produsert deres første elektrisk drevne, ferge. Den har fått betegnelsen P-12 og skal først og fremst brukes i yrkestrafikk i skjærgården, og kan på sikt erstatte mange av de gamle dieseldrevne passasjerbåtene. Det er anslått at driftskostnadene kan reduseres med opptil 50 prosent sammenlignet med en dieseldrevet passasjerbåt og at pendlertiden kan halveres. Det er utviklet tre modeller med forskjellig interiør for opptil 30 sittende personer. Innvendig har P-12 stor gulvflate og i tillegg til lenestoler er det også plass til sykler.

Rekkevidde på 50 nautiske

Den nesten 12 meter lange båten drives av to elektriske motorer med en samlet effekt på 340 kW, noe som tilsvarer 462 hestekrefter. Candela P-12 kan nå en toppfart på 30 knop, men tanken er å ligge i marsjfart på rundt 25 knop. Da kan den ha en rekkevidde på opptil 50 nautiske mil med fulladede batterier. Batterikapasiteten er på 252 kWh og med hurtiglading kan den etterfylles på rundt én time når den ankommer kaien. 

Båten har en hastighet på 10 til 12 knop når den ligger i vannet. Ved hastigheter mellom 12 og 17 knop begynner den å løfte seg ut av vannet og da kreves det full kraft fra begge motorene. Ved rundt 18 knop begynner det å flate ut og skipperen kan begynne å redusere gassen. Dermed reduseres kraftuttaket med hele 80 prosent.

Settes i drift fra 2024

Fra denne våren vil Candela P-12 gå i prøvetrafikk i Stockholms skjærgård med passasjerer på enkelte av linjene. En interessant detalj er at de nye fergene er unntatt fartsrestriksjonene i Stockholms indre farvann på 12 knop, fordi de ikke skaper forstyrrende hekksjø.

VELKOMMEN: Båtmagasinet ønskes velkommen ombord i den flyvende fergen candela P-12 til prøvetur. Foto: Lasse Lindén.
VELKOMMEN: Båtmagasinet ønskes velkommen ombord i den flyvende fergen candela P-12 til prøvetur.

Flyr på vannet med 10 tonn

Båtmagasinet ble med som passasjer på en prøvetur med prototypen i Stockholms før båten ble tatt i land for vinterhvile. Du går ombord via en baugrampe som tilpasser seg de ulike bryggene på ruta.

Ombord møter vi skipper, Erik Eklund. Han sitter i sin egen lille «cockpit», lett skjermet fra båtens passasjerer, men med full kontroll via store kameraskjermer i taket. 

Fergen manøvreres med en joystick for styring og to gasskontroller. Foran rattet sitter en stor kartplotter fra Simrad og alle instrumentene som holder styr på ladning, strømforbruk og gjenværende batterikapasitet.

Erik trykker på startknappen, setter inn revers og gir litt gass for å forlate bryggen. Du merker nesten ikke at motorene går. Vel ute, og før du gir full gass fremover, må han rette opp båten og kjøre i en rett linje. Fra «take off» tar det omtrent åtte sekunder å komme opp i en hastighet på 25 knop. Lyden forsvinner, det blir stille så stille. Du får nesten følelsen av å fly på vannet. Faktisk en litt merkelig, men god opplevelse.