
Norge topper salgsveksten for Mercury
Salget av Mercury-motorer vokste med 14,2 prosent fra i fjor sommer til samme tid i år, og Norden-sjef Calle Olsson tror på videre vekst neste år.

– Vi vil bli størst i Norge i 2026, sa Country Manager Calle Olsson til norske forhandlere som var samlet til kick-off i Tanumstrand i Sverige i uka som gikk. Der hadde den amerikanske motorkjempen samlet over 420 deltagere fra Norge og Sverige.
I Norge er det nesten dødt løp mellom Yamaha, Mercury og Suzuki som alle har en
Markedsandel på nær 30 prosent av utenbordsmotorsalget. Litt skjematisk kan man si at Yamaha og Suzuki leder salget for motorer under 150 hk, mens Mercury har klar tetposisjon for motorer over 150 hk.
Vekst
Det var en optimistisk Norden-sjef som talte til forsamlingen. Olsson sa at salget i Norge økte med 14,2 prosent fra juli i fjor til juli i år, sammenlignet med året før, og dette var på Europa-toppen i salgsvekst. Så hører det med til historien at veksten kommer fra lavt nivå etter dramatisk fall fra 2022 til 2024, og salget må videre opp nesten 40 prosent for å komme på normalt nivå.
– Vi har vokst mer i år enn vi hadde trodd på forhånd, og vi tror på videre vekst i 2026, og skal jobbe aktivt for å bli størst i Norge, sa Olsson til de fremmøtte, som var invitert for å høre om Mercurys planer og prøvekjøre båter.
60 båter var samlet i havnen ved hotellanlegget, og vi benyttet anledningen til å prøvekjøre River 530 Hydra, og en ny modell fra Sting som lanseres senere i høst.