
Svenskene vil ha strengere regler i skjærgården
Selv svenskene ønsker seg strengere regler i skjærgården. Det viser en fersk båtlivsundersøkelse fra broderfolkets transportstyrelse.
I Sverige blir det gjort en båtlivsundersøkelse hvert femte år. Nå presenteres 2025-resultatet. Hovedtallene er gjengitt i en pressemelding fra den svenske Transportstyrelsen.
For eksempel er 84 prosent av de spurte tilhengere av en aldersgrense for å føre hurtiggående fritidsbåter, og 60 prosent er positive til obligatorisk førerkort for fritidsbåter. 72 prosent mener at det bør være lovpålagt å bruke redningsvest.
Sikkerhetsbevisste
– Dette viser at svenskene har blitt enda mer sikkerhetsbevisste til sjøs, og at flertallet ser ut til å ønske at båtlivet skal være trygt for alle, sier Jenny Blomberg, båtekspert hos Transportstyrelsen. En tredjedel av befolkningen var ute med fritidsbåt i fjor, noe som er en klar økning sammenlignet med de to siste undersøkelsene. Med andre ord har appellen til båtliv økt i styrke.
Imidlertid er ikke ideen om et obligatorisk båtregister fullt så engasjerende lenger. Bare 56 prosent er nå positive til dette, sammenlignet med 80 prosent for fem år siden. Andelen som er negative har sunket fra 14 til 11 prosent.
Vannscooteren ikke verstingen
Når det gjelder forstyrrelser fra andre båter, har andelen som ofte eller alltid blir forstyrret sunket fra ni til tre prosent. Det som forstyrrer, har også endret seg. I forrige undersøkelse ble vannscootere pekt ut som mest forstyrrende på sjøen (69 prosent), men det er den faktisk ikke lenger (42 prosent). I stedet blir folk nå hovedsakelig forstyrret av andre båtfolk som ikke viser hensyn (51 prosent) og av generell hensynsløs kjøring (49 prosent).

– Her er det lett å tro at førerkortet for vannscootere som vi innførte i 2022 rett og slett har hatt en effekt, sier Lina Petersson, også hun båtekspert hos den svenske Transportstyrelsen. Årets undersøkelse inkluderer to nye spørsmål. Det ene handler om holdningen til et forbud mot bunnstoff som inneholder miljøfarlige biocider (kobber). 53 prosent har uttrykt at de er positive til et forbud og 8 prosent at de er negative.
Totaktsmotoren greier seg
Det andre nye spørsmålet handler om totaktsmotoren, mer spesifikt eldre totaktsmotorer med forgassere uten direkte innsprøytning, som slipper ut store mengder uforbrent drivstoff direkte i vannet. Her er 31 prosent for et forbud, mens 23 prosent er negative. Av de resterende 26 prosentene er verken for eller imot, og 20 prosent har ingen mening. I dag har 17 prosent fortsatt en gammel totaktsmotor med forgasser, som er verst for miljøet.
– Støtten til et forbud mot kobber i båtbunnmaling er sterkere enn støtten til et forbud mot eldre totaktsmotorer. Dette kan selvfølgelig ha sammenheng med at det koster mye å erstatte en eldre motor med en nyere som er mer miljøvennlig, sier Lina Petersson.
Tydelige kjønnsforskjeller
Det er også tydelige kjønnsforskjeller i båtlivet. På spørsmål om hvem som kjører båten, sa 88 prosent av mennene at de kjører båten selv, mens bare 46 prosent av kvinnene sa det samme. Og når roret overleveres til noen andre, er det i syv av ti tilfeller til en mann.
– Derfor mener vi at flere kvinner burde ta over roret. Å kjøre båt er som alt annet i livet – jo mer du øver, desto bedre blir du. Fremfor alt ønsker vi at alle som tilbringer tid på sjøen, både kvinner og menn, skal forbedre ferdighetene sine for å kunne kjøre båt på en trygg og miljøvennlig måte, sier Jenny Blomberg. Totalt litt over 10 000 personer deltok i undersøkelsen, hvorav 2700 er båteiere. Ifølge undersøkelsen er det i underkant av 1,5 millioner fritidsbåter i Sverige. I underkant av 1,3 millioner anses å være i sjødyktig stand.