Autonom ferge fra Zeabus

FØRERLØS: Båten som bygges hos Brødrene Aa i Hyen skal på sikt gå uten fører i Stockholm sentrum.

Sjøsetter førerløs passasjerbåt i april

Det er ikke bare norske Hyke og svenske Candela som jobber med høyteknologisk, sjøveis passasjertransport. I april skal Brødrene Aa i Hyen være ferdig med en førerløs passasjerbåt utviklet av norske Zeabuz.

Publisert Sist oppdatert

Brødrene Aa har vært ansvarlig for design og konstruksjon og har fått i oppdrag å bygge den første autonome passasjerfergen for kommersiell drift som skal i trafikk i sentrum av Stockholm.

Den 12 meter lange fergen er en elektrisk katamaran med en passasjerkapsitet på 25 personer. Når den er ferdigstilt i april 2023 vil den bli satt i rute mellom Kungsholmen og Söder Mälarstrand i Stockholm med femten timers kontinuerlig elektrisk drift per dag, ifølge en pressemelding.

ELEKTRISK: Den helelektriske passasjerbåten skal kunne gå i femten timer kontinuerlig drift på strøm.

Uten skipper

I oppstartsfasen vil båten ha en skipper ombord mens turen overvåkes fra land. På sikt skal båten gå førerløst mens operasjon av båten vil overvåkes fra et kontrollrom på land.

Forretningsutvikler Reidun Harva i trafikkselskapet Torghatten AS sier i en pressemelding at Norge er ledende på utvikling av selvgående fartøyer, og at vi allerede har kommet langt i utviklingen av selvgående lastefartøyer. Nå er det kommersielle, førerløse passasjerbåter som star for tur, ifølge Svarva.

Norsk selskap

Det er det norske teknologiselskapet Zeabuz som leverer teknologien som gjør båten autonom (selvkjørende). Selskapet er en knoppskyting fra miljøet rundt NTNU i Trondheim. En selvgående ferge som allerede er under utprøving i Trondheim, er et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Zeabuz – og nå lanseres altså teknologien kommersielt med den nye fergen i Stockholm.

Ifølge CEO i Zeabuz, Erik Dyrkoren, er fergen som skal i drift i Stockholm i stor grad basert på same teknologoi som testbåten «milliAmpere 2» i Trondheim, men i Stockholm vil teknologien bli testet under daglig kommersiell drift med passasjerer ombord, noe som ifølge Dyrkoren aldri har vært gjort tidligere.