NY EIER: Plastsnekka til Ivar Mjøs fra 1960 trenger en ny eier som har tid og lyst til å sette den ordentlig i stand igjen.

Særegen plastsnekke søker ildsjel

En av de første plastsnekkene som har blitt produsert i Norge har hatt samme eierfamilie siden 1960. Nå ligger den ute på Finn til 1000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Båten er en Model 21A fra Simoa Plast, på 21 fot – originalt en plastsnekke med treoverbygg.

– Simoa Plast AS blir etablert på Langsæ i en gammel bomullsfabrikk. Etter hva jeg vet så ble støpeformen for skroget overtatt av Roland produksjon som kom med FRAM 21 – FM-snekka, forteller båteier Ivar Mjøs. 

Båten ligger i disse dager ute på Finn med en salgspris lik vrakpant, og den vil bli destruert innen kort tid, hvis ingen vil ha den. Nå håper Ivar at det finnes noen ildsjeler der ute, som kan tenke seg å sette den i stand igjen. 

PLASTSNEKKA: Båten er en Model 21A fra Simoa Plast, produsert i 1960.

Samme eierfamilie i 65 år

I 65 år har båten hatt samme plass på Nesøya, og det var faren til Ivar som kjøpte båten i 1960. 

– Faren min kjøpte båten for 16 728 kroner, hvilket var mye penger på den tiden. 

Det var sjeldent med plastsnekker da, og denne var en av de tidligere plastbåtproduksjonene. Denne båten ble kun produsert noen år på 60-tallet, forteller Ivar. 

Opprinnelig ble snekka solgt som familiebåt, og den har overnattingsplass for to. 

– Hadde den vært i topp stand, så ville det nok fortsatt vært en grei familiebåt. Det er mulig å sove i den, og min eldste bror har gjort det på litt lengre turer, forteller Ivar.

Etter at faren gikk bort i 1972 har Ivar og brødrene hans brukt, og tatt hånd om båten. 

– Brødrene mine tok seg av båten først etter at faren vår gikk bort. Fra 80-tallet og til nå er det stort sett jeg som har hatt båten, forteller Ivar. 

Imidlertid er ikke båten lenger helt original, og på slutten av 60-tallet brakk vindusrekka på båten ned en vinter. 

– Det kom mye snø en vinter mens båten lå på land, og øvre del av båten fikk større skader på grunn av dette. Min far og broren min bygde deretter tett overbygg over fremre del, med inspirasjon fra brosjyren til FM-snekka som er etterkommeren til denne. Dermed ble båten bygget om til slik den ser ut i dag. 

OPPGRADERT: Båten har fått et romslig overbygg inspirert av etterkommeren, FM-snekka.
FØRERPLASS: Snekka har førersete og ratt på babord side.

Råte, lekkasje og motorproblemer

Gjennom årene har Ivar skiftet ut mye og gjort flere reparasjoner opp gjennom årene. Nå er det imidlertid mye råte og lekkasje rundt om i båten. 

– Alt over trerekka uoriginalt, og jeg har skiftet ut hele akterdelen. Mye av det treverket, både utbyttet og originalt er finer, og det tåler jo ikke vann på samme måte som heltre. Det har derfor blitt en del vanninntrenging. Det er mye råte og det meste må plukkes ned for så å bygges opp igjen. Både overbygget og innredningen trenger vedlikehold, forteller Ivar. 

Motoren er en original og forholdsvis enkel firetakter, som sårt trenger vedlikehold. 

– Den er så godt som umulig å starte. Det har aldri blitt gjort noe større jobb på motoren. Nå er den ganske sliten etter 65 år, kompresjonen er for dårlig og den trenger kjærlighet, forklarer Ivar. 

Ivar har også en ekstra motor, en Albin 0-21, som skal ha blitt oppgradert for mange år siden. 

– Denne skal passe, men jeg har aldri startet den så tilstanden er ukjent. Hvis den virker, er det i så fall flere deler som må flyttes over, som blant annet el-starten fra nåværende motor. Om denne hører med til salget eller ikke, er usikkert. Jeg har selv kjøpt den for en del år siden, så dette er noe en eventuell kjøper og jeg kan bli enige om, sier Ivar. 

ORIGINAL MOTOR: Det har ikke vært gjort noen større oppgraderinger på motoren, og den trenger kjærlighet.
ENKEL: Motoren beskriver Ivar som en enkel firetakter, som nå har for dårlig kompresjon.

Mulig båten blir destruert

– Det at snekka har vært i familien i alle år, gjør den til en spesiell båt. Det er en av de første plastsnekkene som ble produsert i Norge, og både brødrene mine og jeg har brukt mye tid og energi på å holde liv i den. Nå har jeg kommet til det punktet at jeg ikke har lyst til å bruke så mye energi, penger og tid på båten. Jeg har tatt meg av den i 40 til 45 år, og nå ønsker jeg meg et enklere båtliv rett og slett, som gir litt mer båtglede. Jeg håper jo at det er noen som kan tenke seg å ta over båten – noen som ønsker å sette den ordentlig i stand igjen. Men det er klart at man må være en ildsjel for å holde noe så gammelt ved like. Hvis ingen tar den innen kort tid, blir jeg dessverre nødt til å destruere den, forteller Ivar. 

MÅ BORT: Hvis ingen vil ta over båten innen kort tid, må Ivar destruere den.