Den nye redningsskøyta vil være et viktig bidrag til den kystnære beredskapen, med en slepekraft på 2,5 tonn og en toppfart på over 38 knop.
Den nye redningsskøyta vil ha en slepekraft på 2,5 tonn og en toppfart på over 38 knop.

AKO Foundation gir ny redningsskøyte nytt liv

En av Redningsselskapets over 20 år gamle redningsskøyter i Simrad-klassen skal totalombygges etter en donasjon på flere titalls millioner kroner.

Publisert

Donasjonen kommer fra AKO Foundation, opplyser Redningsselskapet i en pressemelding torsdag morgen.

Ombyggingen vil foregå ved Brødrene Hukkelberg AS på Aukra i Møre og Romsdal – samme verft som bygde skøyta første gang. Når arbeidet er fullført, vil fartøyet fremstå som helt nytt, med forlenget skrog, nytt overbygg samt moderne navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.

Den oppgraderte redningsskøyta får en slepekraft på 2,5 tonn og en toppfart på over 38 knop. Ifølge Redningsselskapet vil fartøyet dermed være rustet for minst 20 nye år i aktiv beredskap.

– Redningsselskapet er helt avhengig av denne typen donasjoner. Det er spesielt gledelig at AKO Foundation for andre gang på kort tid ønsker å være en del av vårt lag, sier generalsekretær Grete Herlofson.

Ferdigstilles i 2027

AKO Foundation finansierte også totalombyggingen av RS 127 «Anne Lise», som ble døpt i Lillesand våren 2025. Skøyta har allerede hatt en travel første sommer med 78 rednings- og assistanseoppdrag for nærmere 100 personer i Sørlandsskjærgården.

Våren 2025 ble redningsskøyta RS 127 «Anne Lise» døpt i Lillesand, etter en total ombygging, fullfinansiert av den London-baserte stiftelsen AKO Foundation.
Våren 2025 ble redningsskøyta RS 127 «Anne Lise» døpt i Lillesand, etter en total ombygging, fullfinansiert av den London-baserte stiftelsen AKO Foundation.

Philip Lawford, Chief Executive i AKO Foundation, trekker frem bærekraft og sirkulærøkonomi som viktige grunner til å satse på rekonstruksjon: – Vi er glade for å kunne bidra til å gi en redningsskøyte nytt liv og samtidig sikre at liv og verdier berges langs Norges kystlinje.

Ombyggingen er planlagt ferdigstilt i løpet av 2027, mens navnet og operasjonsområdet for fartøyet vil bli offentliggjort først ved dåpen i 2028.