Nappstraumen-ulykken

Arronet 33 CC: Alle hulrom i båten er fylt med skum med luftlommer i.
Arronet 33 CC: Alle hulrom i båten er fylt med skum med luftlommer i.

– Båtens konstruksjon kan ha reddet liv

Den norske importøren av Arronet-båter sier at ulykkesbåten Arronet 33 CC er en av få båter over seks meter som flyter etter kantring. Se bildespesial av båten.

Publisert Sist oppdatert

Hos Arronet-importøren i Norge er Arronet-båtene listet under båter i proffsegmentet. Ifølge daglig leder Jarle Vikingstad i Smart Marine er dette en av de sikreste båttypene på markedet i denne størrelsen.

Båtene er bygget i solid aluminium og benyttes av profesjonelle aktører som det svenske forsvaret og norske oppdrettere. Alle hulrom i båten er fylt med flytesystem med luftlommer slik at båtene ikke kan synke selv om de fylles med vann. Systemet er for militære landgangsbroer, får Båtmagasinet opplyst.

– Jeg kjenner kun en annen båttype over seks meter som er synkefri. At båten ble flytende opp ned kan ha bidratt til at ikke flere liv gikk tapt i denne tragiske ulykken, sier Vikingstad til Båtmagasinet.

NORD-SØR: Vest før Leknes, øst for Napp, går Nappstraumen.
NORD-SØR GÅENDE SUND: Vest før Leknes, øst for Napp, går Nappstraumen.

Godkjent av DNV

Da ulykkesbåten ble løftet på land, var styrehuset borte.

– Styrehuset står på seks gummilabber som hver tåler flere tonn belastning, og som er sikret med metallsikring, men det er ikke sikret for å henge opp ned under båten, sier Vikingstad.

Han sier at ulykkesmodellen Arronet 33 CC er stabilitetstestet og godkjent av DNV (Norske Veritas). Når Båtmagasinet ringer er Vikingstad på vei til teams-møte med flere Arronet-forhandlere for å drøfte ulykken.

Vikingstad har en teori om hva som kan ha skjedd i Nappstraumen, men sier at han ikke vil spekulere offentlig om hendelsesforløpet, og vil overlate til Statens Havarikommisjon å kartlegge dette.

Smart Marine har ikke solgt ulykkesbåten, som er importert direkte av Nordic Sea Angling fra den svenske produsenten. Etter det Vikingstad kjenner til, er det ikke gjort endringer på båten etter levering. Ulykkesbåten var utstyrt med to 250 hk Suzuki utenbordsmotorer. Arronet 33 CC kan leveres valgfritt med innenbords- eller utenbordsmotor.

Arronet 33 CC: Alle hulrom i båten er fylt med skum med luftlommer i.

Redningsutstyr

Pressekontakt Niklas von Arronet hos produsenten har ikke stort å tilføye. – Først og fremst går våre tanker til familien og pårørende, sier han til Båtmagasinet. Han har hatt kontakt med Kystvakten og vil bistå politiet i deres arbeid.

– Vi er veldig lei oss, og vil bidra med det vi kan i det videre arbeidet med å forklare denne tragiske ulykken, sier han.

På nettsiden sin skrev Nordic Sea Angling at de har samarbeidet tett med Arronet om utviklingen av Arronet 33 CC, som de beskriver som et sant mesterstykke av en båt, bygget for «å temme Norges ville sjøer». Båten var utstyrt med redningsflåte, AIS-Sart, EPIRB (nødpeileutstyr), radar, VHF og annet sikkerhetsutstyr.

En jente på 11 år omkom i ulykken, og det gjorde også en av mannskapene i redningsarbeidet, mens seks av de syv ombord i ulykkesbåten ble reddet. De kom seg opp på den kantrede båten. En jente ble hentet ut av styrehuset på båten av den svenske guiden om bord, mens den andre altså omkom.

Vikingstad mener at flere liv kunne ha gått tapt om båten ikke var synkefri, men han ønsker ikke å være bombastisk om dette.

På nettet omtaler Nordic Sea Angling seg som Nordens største arrangør av sportsfisketurer. Selskapet har så vidt vi kan se, nå fjernet omtalen av Arronet 33 CC fra sin oversikt over båter til utleie fra sin nettside.