Kast loss, det er vår!

Publisert Sist oppdatert

Aldri har båtsesongen startet så tidlig. Fra mitt kontor ved Oslofjorden kan jeg se båter utpå i mars. Sola skinner og glitrer på blå sjø der det vanligivs ligger is på denne tiden. Er det mulig?! Og på facebook er båtlivet allerede i gang med turbilder fra årets jomfrutur.

Men ikke alle har fått med seg at sesongen er i gang allerede. Havnemyndighetene i Drøbak har ertet på seg båtfolket med å stenge havnen for vinterbruk. De har rett og slett lagt et tau med fendere tvers over havneinnløpet. Det virker både tåpelig og farlig. En tausperring kan være vanskelig å få øye på for en båtfører som søker havn i mørke. Havnen ligger på en sterkt trafikkert strekning med krevende strømforhold. For en båt som tvinges til å søke nødhavn, er sperretau over innløpet dårlig nytt.

Men ulovlig er det ikke. Ifølge reglene står nemlig havneeier imidlertid fritt til å sperre og lukke havnen etter eget ønske, Det er opp til havneeier selv å regulere tilgang til egen havn, bekrefter Harald Andreassen i Kystverket til Båtliv.

Havneeier er Frogn Kommune, som opplyser at de har gjort dette fordi vinterstengning av havnen ikke er blitt respektert, og fordi fasilitetene er blitt misbrukt. Muligens har kommunen sine grunner, men vi forstår likevel de mange negative kommentarene fra båtfolk i sosiale medier.

Gjestehavnseiere langs hele kysten bør ta oss båtfolk på alvor, og gi oss den servicen vi fortjener. Beregninger fra KNBF viser at båtfolket legger igjen ca 12 milliarder kroner langs kysten i løpet av året. Dette omfatter da bunkers, utstyr og mat i tillegg til havneavgiftene. Vi vil anslå at rene havneavgifter beløper seg til flere hundre millioner kroner.

Til gjengjeld forventer båtfolket en viss standard. Alternativet for mange er å feriere i utlandet. Enten langs svenskekysten der man alltid har vært flinke til å tilrettelegge for båtlivet, og der båtfolk ønskes velkomne, om ikke annet enn som gode kunder for den lokale handelsstanden. Når havneavgiften for en natt mange steder koster på linje med en flytbillett til Syden, kan jo leie av båt eller strandliv i varmere strøk også lokke noen.

Servicen er veldig variabel. Enkelte steder blir man møtt av blide havneverter som varter opp med rundstykker og aviser og store smil. Vi finner rene og ryddige bad og god informasjon om severdigheter og begivenheter. Andre steder flyter det med søppel, toalettene er grisete og det er vanskelig å få informasjon.

Og enkelte havner har altså stengt innseilingen med tau!

La denne lederen være en oppfordring til kommuner, foreninger og andre som driver havnene langs vår vakre kyst: Be havnevertene samarbeide med værgudene om å gi oss en ny og uforglemmelig båtsommer i år.