Fornuft og regler

Ikke alle politifolk håndhever vestpåbudet slavisk. Båten kan også betraktes som flytemiddel.

Publisert Sist oppdatert

I sommer har vi sett eksempler på at lovgiverne er på kollisjonskurs med lovens voktere. Båtliv-journalist Jørn Finsrud tok med ungene på reportasjetur med vannscooter i sommer. Det lot seg vanskelig gjøre uten å bryte loven, og han fikk stilltiende aksept fra politiet til å sjøsette vannscooteren på Hvaler i stedet for å kjøre rundt i mye vind og store bølger.

Det er nemlig mulig å dra på vannscooter-tur langs kysten omtrent som man drar på motorsykkeltur på landeveien, men dagens regelverk gjør det ikke enkelt.

Og selvsagt må man da passe veldig godt på sikkerheten. Skepsisen blant båtfolk til denne nye farkosten er stor. Kanskje ikke uten grunn, når vi leser om en vannscooterkjører som har gått tom for bensin halvveis fra Norge til Danmark i sommer. Det er ikke forbudt å kjøre på havet med vannscooter, men det betyr jo ikke at det er særlig smart. Som alltid ellers gjelder det å bruke hue også på vannscooter.

Engasjementet rundt vestpåbudet fra 1. mai år har vært stort i hele sommer. Mange synes påbudet er ulogisk. Dette gjelder også blant enkelte politifolk.

– Dette er den første sesongen vi har denne regelen, og da er det klart vi heller ønsker å informere og forebygge, enn å bøtelegge, sier Rune Fred Jensen til Båtliv. Han er første-betjent og leder for sjøtjenesten i Østfold politidistrikt.

– Førstebetjenten er klar på at målet må være å gi advarsler og bøter der de anser at det er farlige omstendigheter, heller enn å bøtelegge vanlige folk på tur.

– Hvis vi skulle tatt alle som putret rundt i fjorden uten vest, tror jeg ikke vi hadde hatt tid til mye annet. Morten Lie Wold har tidligere seilt jorden rundt med seilbåten «Blaatur» og jobber som førstebetjent på politibåt i Østfold. I likhet med Jensen mener han loven ikke skal tas så bokstavelig som mange båtfolk frykter.

– Jeg mener at vi skal følge lovgivers intensjon, altså at vi skal bøtelegge folk som ikke har vest i situasjoner hvor ulykker lett kan oppstå. Det kommer til et punkt hvor man må spørre seg hvor mange regler vi egentlig skal ha, folk må jo få bestemme litt selv også, sier han.

Wold har forståelse for at folk synes det er behagelig å kunne bruke fjorden uten å alltid ha på seg vest.

– Kan man like gjerne svømme der man er underveis i båt, tenker jeg at vi nesten må se på båten som et flytelement i seg selv. Jeg kan ikke snakke for andre politifolk i andre distrikter, men så lenge folk bruker hodet og utviser sunn fornuft, kommer i alle fall ikke vi til å gi bøter, sier Wold til Båtliv.

De to førstebetjentene møter imidlertid motbør i Politidirektoratet.

– Vår jobb er å håndheve lovene, ikke å lage dem. Når loven er vedtatt, er det ikke rom for omkamp, sier Ole Petter Parnemann, ansvarlig for sjøtjenesten i Politidirektoratet.

Slik må jo Politidirektoratet nødvendigvis svare, men det er ikke uproblematisk for rettsfølelsen her i landet når det vedtas lover som lovens voktere kvier seg for å håndheve.

Hva er det som driver frem alle de nye lovene her i landet? Ikke vet jeg, men jeg vet at sikkerhet på sjøen alltid vil dreie seg om kunnskapsrike og ansvarsbevisste skippere. Folk som vet å bruke hue.

Vi må ha tillit til hverandre. Ansvarlighet bygger på tillit. Og sikkerhet bygger på ansvarlighet.

SER DEG: Blir du tatt for ulovlig vannscooterkjøring vanker det anmeldelse og en bot på 5000 kroner. Foto: Jørn Finsrud