Navigasjon på iPad

KARTSYSTEMER: Vi har testet elektroniske kartsystemer, som har endret seg mye de siste årene

Splitter ny iPad air

Nettbrettene har kommet i skyggen av store mobiler, men utviklingen har ikke stoppet opp.

Publisert

Apple har lansert en ny iPad air denne våren, og vi brukte denne til å teste disse kartappene. Lysstyrken på iPad har blitt mye bedre, men med 500 nits ligger iPad Air fremdeles under plottere, hvor nye Raymarine kan gi opp mot 1250 nits. Men kjøper du en iPad pro får du nesten like bra lysstyrke og mulighet for skjermer på nesten 13 tommer.

Den nye iPad Air har 10.9 tommers skjerm og kan brukes som en strømgjerrig og kraftig bærbar PC med tastatur som tilbehør. Det er mulig å koble opp ekstern disk via USB C-utgangen. Tross større skjerm, så er iPad lettere og tynnere enn tidligere modeller og veier bare 460 gram. iPad’en bruker Apples nye M1 prosessor, en prosessor jeg også har i min jobbmaskin. Med denne på seiltur, så kan det ta en uke mellom hver gang jeg må lade. Jeg hadde forventet bedre batteritid på den nye iPaden, men den holder en dagstur. Omtrent som før, med andre ord.

Med 5G kan vi strømme TV og filmer, og padden kan bli både underholdningsmaskin, TV og arbeidsmaskin. Kameraet er dessuten blitt så bra at jeg kan bruke den som foto- og filmkamera. Men som kartmaskin så liker jeg iPad-mini bedre. Den får plass i lomma på seiljakken. Den har jeg også en vanntett boks til. Slike bokser er det vanskeligere å finne til den nye iPad’en, som har fått ny form, men ifølge nettkilder skal modeller laget for iPad Pro 10,5 passe.

iPad’ene var overraskende billige da de kom på markedet. Nå er dollaren dyrere og iPad Air starter på 7000 kroner. Med mer minne og muligheter for mobiltilkobling ender prisen på over 10 000 kroner. Mobiltilkobling kreves for GPS.