Sikkerhet på sjøen

Tre ganger så mange omkom med båt i Norge
I fjor omkom 39 personer i forbindelse med fritidsbåtulykker i Norge, mens 13 omkom i Sverige. Båtforbundet peker på ulik sikkerhetskultur.
Tre ganger så mange mennesker omkom i fritidsbåtulykker i Norge som i Sverige i fjor. 39 personer omkom i forbindelse med fritidsbåtulykker her i landet i 2024, ifølge Sjøfartsdirektoratet, mens 13 omkom i fritidsbåtulykker i Sverige, ifølge Transportstyrelsen. Sverige har omtrent like stor fritidsbåtflåte som Norge, og dobbelt så stor befolkning.
Det hører med til historien at Norge hadde i rekordmange dødsulykker på sjøen fjor, mens i Sverige var antallet omkomne det laveste på 50 år. Enkelte forklarer forskjellen med at Norge har en mer værhard kyst enn Sverige. Det er nok riktig, men det er ikke i uvær på havet folk omkommer. De aller fleste fritidsbåtulykkene skjer nærme land i fint vær.
Kun ett av de 39 dødsfallene i fjor fant sted på havet, og 35 av dødsfallene her i landet fant sted i laber bris (under åtte meter i sekundet).
15 av de 39 omkomne i Norge i 2024 mistet livet mens båten lå fortøyd, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet. 19 av de 39 omkomne i Norge i 2024 hadde alkohol eller andre rusmidler i kroppen.

Promille
Båtmagasinet har kontaktet Sjøfartsdirektoratet, Båtforbundet og Redningsselskapet for å få kommentarer til den store forskjellen mellom nabolandene når det gjelder dødsulykker med båt. Båtforbundet mener ulik sikkerhetskultur kan være del av forklaringen.
I Norge er promillegrensen 0,8 for fritidsbåter under 15 meter, og 0,2 for større båter. I Sverige et grensen 0,2 promille for båter som går raskere enn 15 knop eller er mer enn ti meter lange.
Sjøfartsdirektoratet mener at ulik promillegrense kan være en del av forklaringen, og foreslår å senke promillegrensen på sjøen til 0,2 for alle fritidsbåter i Norge. – Det er helt avgjørende at vi får til en kulturendring når det gjelder promille på sjøen, sier seksjonssjef Petter A. Søreng i Sjøfartsdirektoratet til Båtmagasinet. Her er Båtforbundet uenig.
– Noen hevder at alkohollovgivning kan være årsak, men det stemmer ikke. Mer enn 80 prosent av svenskenes båttyper har 1,0 i promillegrense, sier generalsekretær Stig Hvide Smith i Båtforbundet.
Sommeren
– Svært få ulykker skjer når båten er i fart. I fjor omkom kun én person i fritidsbåtulykke på havet, sier Hvide Smith.
Han mener at svenskene er flinkere enn oss til å tenke sikkerhet først. Dessuten kan det være et poeng at Sverige har en mindre værhard kyst enn Norge. Så påpeker Hvide Smith at vi har en annen båtbruk her i landet enn over Kjølen. I 2024 var syv av de omkomne i Norge utenlandske statsborgere. Fisketurisme og rafting er blant aktivitetene som krever flere liv i Norge enn i Sverige.
Andre faktorer som kan forklare den store forskjellen er, ifølge Sjøfartsdirektoratet, ulik kyst, ulik båtbruk og forskjeller i registrering av dødsulykker.
Sommermånedene krever flest liv på sjøen her i landet. De siste fem årene har det vært 142 registrerte dødsulykker med fritidsbåt her i landet, og 43 av dem fant sted i juli og august, opplyser Sjøfartsdirektoratet.
