
Lista, Jæren, Stad og Hustadvika:

Kjekt å vite før du krysser åpne havstrekk
Har du tenkte deg på langtur denne sommeren? Skal du runde lengre havstrekk for første gang? Mange har tenkt seg rundt Jæren og Stad denne sommeren da svært mange skal feriere i Norge. Her er noen tips til hvordan du forbereder deg på å krysse fra en landsdel til en annen.
Avstanden fra Vestlandet til Sørlandet oppleves av mange som kortere enn turen fra øst til vest. Vi har selv gått denne strekningen mange titalls ganger, og vi vet av erfaring at båtfolket på Vestlandet med langt større letthet tar turen rundt Jæren, enn båtfolket fra Øst- og Sørlandet. At været vest for Lindesnes har et dårlig rykte er nok en av årsakene, sammen med en viss vegring mot lange strekk i åpent farvann. Det er fordeler og ulemper ved å ferdes både på Sørlandet og Vestlandet, som at det gjennomgående er bedre vær, mer folk og dyrere diesel på Sørlandet, og mer utrygt for regn, bedre plass og billigere diesel på Vestlandet.
Legg opp en rute

Halve moroa er å planlegge turen på forhånd – og ta høyde for at gode tips dukker opp underveis. Det bør være rom for improvisasjon i planene. Og legg opp ruter utenom de største kommersielle ledene. Det er ledene som snirkler seg oppetter kysten som byr på mest for øyet underveis, mer underholdende navigering og godt beskyttet farvann.
De åpne strekningene
For de fleste som kvier seg for en langtur, er det de åpne og utsatte havstrekkene som skaper størst bekymring. Lista, Jæren, Sletta, Stad og Hustadvika er de mest «fryktede» sør for Trondheim. Jæren og Stad er de drøyeste av disse strekkene, med sine rundt 40 nautiske mil fra Egersund til Tananger, og rundt 30 nautiske fra Ulvesund nord for Måløy til man er i le av Skorpa i Herøy. På godværsdager oppfører ikke sjøen seg stort annerledes ute på et lengre åpent strekk enn i hjemlige farvann. Er det fint vær, er det en nytelse å runde for eksempel Jæren eller mektige Stad. Over Hustadvika går man store deler av turen innaskjærs, men også dette strekket skal man ha respekt for ved mye vind fra utsatte retninger.
I tabellen nedenfor har vi satt opp cirka distanse på de ulike strekningene, samt gjort et overslag for dieselkostnaden. Utgangspunktet er en båt som bruker 2,5 liter per nautisk mil og en dieselpris på 10 kroner per liter.
STREKNINGER | DISTANSE N.MIL | TID I 10 KNOP | CA KOSTNAD |
Oslo-Arendal | 120 | 12 timer | 3 000,- |
Arendal-Farsund | 80 | 8 timer | 2 000,- |
Farsund-Egersund | 40 | 4 timer | 1 000,- |
Egersund-Stavanger | 50 | 5 timer | 1 250,- |
Stavanger-Haugesund | 35 | 3,5 timer | 875,- |
Haugesund-Bergen | 70 | 7 timer | 1 750,- |
Bergen-Florø | 90 | 9 timer | 2 250,- |
Florø-Måløy | 30 | 3 timer | 750,- |
Måløy-Ålesund | 50 | 5 timer | 1 250,- |
Ålesund-Geiranger | 50 | 5 timer | 1 250,- |
Ålesund-Finnøy | 25 | 2,5 timer | 625,- |
Finnøy-Kristiansund | 50 | 5 timer | 1 250,- |
Sum | Ca 700 | Ca 70 timer | Ca 17 250,- |
Tabellen angir omtrentlige avstander for de mest aktuelle, åpne havstrekkene langs kysten fra Farsund til Kristiansund.
Navn på strekk | Åpent strekk | Distanse i n.mil | Utsatt vindretning | Ventehavner |
Lista | Farsund–Egersund | 40 | Alle sørlige, og særlig sør-vest. | Farsund, Rasvåg, Kirkehamn, Listahamna/Borshamn |
Jæren | Egersund–Tananger | 40 | Alle sørlige og vestlige. | Egersund, Sogndalstrand, Nesvåg, Sirevåg, Tananger |
Boknafjorden | Talgje–Austre Bokn | 10 | Vestlig og nordlig. | Helgøysund, Skartveit, Hamnarholmen (Førlandsfjorden) |
Sletta | Haugesund-Espevær | 10 | Vestlig, sørlig og nordlig. | Haugesund, Espevær, Mosterhamn, Leirvik |
Sognesjøen | Dingeneset–Krakhella | 5 | Vestlig. | Dingja, Hardbakke, Korssund |
Stavfjorden | Stavenes-Askrova | 6 | Nordlig og vestlig. | Askvoll, Svanøy, Florø |
Stad | Ulvesund fyr–Skorpa | 30 | Sørlig, vestlig og nordlig. | Måløy, Silda, Selje, Fosnavåg |
Hustadvika | Bud–Smørholmen | 15 | Sørlig, vestlig og nordlig. | Bud, Ona, Finnøy, Håholmen, Kristiansund |