Båtjuss:
AVVIKENDE: Kundene falt for båtens spreke uttrykk, men da den ble levert var hverken setetrekk eller konsoll som avtalt. Båten på bildet har ingen tilknytning til saken.
ILLUSTRASJONSFOTO: ATLE KNUTSEN
Båtjuss: Uenighet etter kjøp av ny båt
Det er ikke bare innholdet i et skriftlig avtaledokument som avgjør hva som er avtalt. Omstendighetene rundt avtaleinngåelsen vil også ha betydning. Dette gjelder også båtkjøp.
Spørsmål:
Vi var i lokalene til en båtforhandler og så på flere fine nye båter, og snakket med en båtselger der. Etter å ha blitt vist flere forskjellige båter var det en spesiell båt vi falt veldig for. Denne båten likte vi godt og den passet utmerket for familien. Vi likte spesielt styrekonsollen som ga denne båten et unikt uttrykk. Vi synes også de spesielle setetrekkene gå båten et sprekt uttrykk og sa til selgeren at «sånt vil vi ha», mens vi pekte på setetrekkene. Vi sa derfor til selgeren at båten var utmerket for oss og at vi gjerne bestiller en med sånn styrekonsoll og setetrekk. Avtale om kjøp ble inngått og det ble avtalt at vi kunne hente båten på sjøen. Mer ble ikke sagt eller gjort før vi hentet båten. Da vi imidlertid hentet båten måneder senere viste det seg at verken styrekonsollen eller setetrekkene var det samme som den vi ble vist hos forhandleren. Vi sendte selger e-post om dette. Selgeren svarte at vi hadde fått det vi hadde avtalt. Selgeren mente det ikke var snakket noe spesielt om styrekonsollen eller setetrekk. Det stod ingenting i avtalen om dette. Med en annen styrekonsoll og annet setetrekk får båten et annet uttrykk enn vi hadde forestilt oss og bestilt. Vi hadde aldri bestilt den båten vi fikk, og opplever hele situasjonen som skuffende. Har vi krav på en sånn båt som vi så hos båtforhandleren med denne typen styrekonsoll og setetrekk?
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER