Test: Autorouting

TILPASSET: Vår rute via Möcklösund og østover mot Torhamn i skjærgården utenfor Karlskrona i Sverige. På det digitale sjøkartet fra Garmin ser man hvordan systemet har foreslått en trygg rute som er tilpasset båtens dyptgående.
TILPASSET: Vår rute via Möcklösund og østover mot Torhamn i skjærgården utenfor Karlskrona i Sverige. På det digitale sjøkartet fra Garmin ser man hvordan systemet har foreslått en trygg rute som er tilpasset båtens dyptgående.

Autorouting veileder deg gjennom skjærgården

Velger du riktig sjøkart, kan samtlige av de store plottermerkene tilby automatisk veiledning, såkalt autorouting. Vi har testet funksjonen i tre 9-tommere fra Garmin, Raymarine og Simrad. Særlig rutepresentasjonen på skjermen skiller funksjonene fra hverandre.

Publisert

Vi er vant til det fra bilnavigatorer og mobiler: Tjenesten som veileder oss fra A til B. Denne funksjonen har først de senere årene blitt vanlig også i kartplottere i båt, men for å få funksjonaliteten må man velge riktig sjøkart. Autorouting er et nyttig hjelpemiddel når man skal planlegge seilasen, men man skal ikke stole blindt på teknologien og algoritmene – som ikke alltid foreslår optimal rute.

For å få mest mulig ut av systemene, må man før bruk definere båtens dyptgående og høyde over sjøen i plotterens innstillingsmeny. Disse verdiene er avgjørende for at kartplotteren skal kunne beregne den sikreste leia mellom to punkter, som deretter presenteres i kartet som en linje i en viss farge. I noen av systemene er denne fargen klart mer lettlest enn i andre.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER