Fornøyd Christian Zaborowski, throttleman og medeier i temaet som nå kjøper klimakvoter.
Her er beviset på at alt er på plass.
Dette merket blir satt godt synlig på begge sider av båten.

Zabo-racing kjøper klimakvoter

Norske ZaboRacing blir nå det første offshoreteamet i verden som kjøper klimakvoter tilsvarende alt utslipp fra deres båter.

Publisert Sist oppdatert

Med den økende bekymring for miljøspørsmål, ønsker Zabo-racing nå å bli det første teamet i Offshore klasse-1 som følger ønskene til det internasjonale båtsportforbundet UIM (Union International Motonautique) om å bli totalt karbonfri gjennom oppkjøp av klimakvoter. Det er teamets tyrkiske pilot Ugur Isik som har tatt initiativet til oppkjøpene gjennom sitt selskap Isiklar, som er en av hovedsponsorene til teamet.

–ZaboRacing setter nå en standard og oppfordrer samtidig alle lag og organisasjoner til å være miljømessig ansvarlige, sier Isik til Båtliv.

Mange internasjonale selskaper har allerede satt utslippsreduksjonen på toppen av agendaen. Nå følger også de sportslige organisasjonene etter. Her hjemme startet Bjørn Rune Gjelsten denne debatten allerede for tre år siden ved å diskutere klimaregnskap for sportslige arrangementer. Han mente dette var viktig for å få en nyansert debatt rundt de forskjellige idrettenes påvirkning på miljøet. Han mente mange kastet seg på bølgen av kritikere mot motorsport fordi den var veldig synlig og hørbart bråkte og brukte fossilt brensel. Dette resulterte i blant annet at løpsledelsen i Arendal innførte støyreduksjoner gjennom bruk av andre eksossystemer i båtene. Nå tas det altså grep for å lette samvittigheten gjennom kjøp av klimakvoter. 

–Vi er stolte over å være det første laget i motorbåtracing i verden som offisielt anerkjenner og støtter kampen mot global oppvarming. Nå blir vårt neste mål å få alle i sporten til å følge etter. Dette skal vi klare, sier teamsjef Adrian Arnett.

Sporten er veldig klar over at de sliter med et dårlig miljøimage. Debatten internt i miljøet føres derfor nå på høyeste plan. Norge og Arendal har tatt på seg oppgaven som et slags ”miljøpoliti for offshoresporten, og har vært arrangør av flere seminarer de siste årene for å se hvordan man kan løse utslippsproblemen.

Les mer: http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=437097