Vollvik vil kjøre offshore: Starter i det små med 1000 hk
Chess-gründer Idar Vollvik skal kjøpe seg offshore-båt i ProVee-klassen. Hvilken båt er ennå ikke klart, men finanskjendisen mangler ikke tilbud: - Jeg har to, tre båter på hånden, sier Vollvik til Båtliv.
Det vakte stor oppsikt da dagspressen meldte at Idar Vollvik hadde kjøpt seg offshore-båt. «Nå skal Vollvik ta opp arven etter Røkke og Gjelsten», var omkvedet i pressen. Det var imidlertid ingen Class 1-båt Chess-gründer Idar Vollvik hadde på hånden, men ProVee-båten «Norwegian Thunder», som havarerte under båtracet i Bodø i sommer. ProVee er offshoreklassen under Class 1, der båten «Spirit of Norway» er verdensstjerne. Kjøper båt uansett – Jeg hadde inngått en muntlig avtale, og bestilt båten, bekrefter Idar Vollvik overfor Båtliv. Men så viste det seg at mannen som var tiltenkt rollen som makker om bord i båten hadde en et langt kriminelt rulleblad. – Jeg kan ikke ha en makker med en så belastet bakgrunn. Jeg ønsker ikke at et båtkjøp, som jo innebærer noe gøy og positivt, skal få slik negativ oppmerksomhet. Derfor er det uaktuelt for meg å kjøre sammen med vedkommende, sier Vollvik til Båtliv. – Etter at bråket rundt «Norwegian Thunder» ble kjent har flere som driver med ProVee kontaktet meg. Jeg har fått tilbud om tre båter, og flere ønsker å kjøre sammen med meg. – Jeg kan egentlig velge på øverste hylle. Jeg har funnet ut at ProVee vil være riktig klasse for meg å starte i. Jeg kommer til å kjøpe en slik båt, det kan jeg garantere, sier Idar Vollvik. Om han ender opp med å kjøpe «Norwegian Thunder», eller en annen ProVee-båt er fortsatt usikkert. Begynner i mindre klasse – Jeg har aldri sagt at det var en Class-1-båt. Jeg tror det er greit å begynne med ProVee. Det er vel smart å lære å krype før du lærer å gå, ler Vollvik. – Så kan jeg heller drømme om å gå opp en klasse med tid og stunder, sier han. For ryktene om at han skal kjøpe seg inn i et av Class 1-teamene har gått lenge. – Jeg har vært i dialog med flere av Class 1-teamene, og har fått tilbud om å kjøpe to båter. Men nå er det altså ProVee som gjelder, sier Vollvik, og understreker at det ikke er pengene som gjør at han velger å kjøpe en litt mindre båt enn det Røkke og Gjelsten hadde. – Jeg er ikke helt moden for Class 1-sirkuset. For det første krever det veldig mye tid, og jeg er ikke helt arbeidsledig ennå. Fortsatt selger jeg et og annet telefonabonnement. Idar Vollvik forteller at han alltid har vært opptatt av båt, og at han lenge har tenkt på å kjøre aktivt båtrace. – I min alder og med min fysikk er vel det en av de få sportsgrener det går an å hevde seg i, gliser han. – Jeg har nærmest vokst opp i båt, og har kjørt mye speedbåt, men har ikke kjørt båter av denne dimensjonen. Jeg gleder meg! sier Vollvik. ProVee-båtene er enskrogsbåter på rundt 38 fot, med motorer i størrelsesorden 1000 hestekrefter. De går opp mot 200 km. i timen. – Det er jo bare halvparten av Koenigsegg-bilen min! – Jeg skal begynne med båtrace. Det er i alle fall helt sikkert, sier Idar Vollvik