KONKURS: Elbåter og bådeling er markeder i vekst, men nylig begjærte den norske elbåtprodusenten Green Waves oppbud, og det samme gjorde Kruser i fjor.

Ikke gull alt som glimrer

Elbåter og båtdeling er i vinden, men mange forliser, og båtfolket må passe seg.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Nylig kunne Båtmagasinet fortelle at elbåtprodusenten Green Waves hadde gått den tunge veien til skifteretten. Selskapet hadde da forsøkt å skaffe friske penger til sin visjon om å elektrifisere båtmarkedet.

Green Waves følger dermed i kjølvannet av en rekke oppstartsselskaper som har mislykkes i sin satsing på det nye båtlivet etter å ha hentet inn penger fra investorer. I fjor var det Kruser som måtte kaste inn håndkleet med et samlet underskudd på over ti millioner kroner etter flere runder med emisjoner. Heller ikke Freepower er noen solskinnshistorie. 153 folkeinvestorer måtte se sparepengene tapt da selskapet som skulle bygge solcelledrevne båter trakk ut pluggen i fjor høst.

FOLKEINVEST: Ship O'Hoi inviterer investorer til å være med på båtdelingstjeneste.

Listen er lang. Wavefoil skulle utvikle foiler som kutter drivstoffbruken, men klarte ikke å tjene penger. Etter lansering med brask og bram i fjor, har Frydenbø nå lagt storsatsingen på elektriske Ripple Boats på is.

Visjonen om elbåter og båtdeling er besnærende, men foreløpig ikke særlig lønnsom. De siste årene har det vært stor ståhei rundt grønne satsinger i hele samfunnet. Mange har tapt penger på rosenrøde forventninger, og noen har tjent penger på å selge luftslott. Vi husker Nidelv lokke norske investorer med Kina-drømmer om milliongevinster før selskapet ble slått konkurs for en del år siden.

For småselskaper har såkalte crowdfunding-tjenester på nett gitt ny tilgang til kapital Her kan folk putte sparepengene sine i gode forretningsideer. Nå er det oppstartsselskapet Ship O’Hoi som er ute på Folkeinvest for å hente inn penger til en ny båtdelingstjeneste.

Det unge samboerparet Håkon Mathiesen og Helene Evensen sier til Finansavisen at de fikk ideen på en varm sommerdag da så alle båtene som lå i havn, og regnet seg fram til et utleiemarked for private båter i Norge på 90 milliarder kroner. Nå vil de hente inn ti millioner kroner, og priser seg selv til 60 millioner kroner, ifølge artikkelen.

Vi ønsker ikke å ta fra unge mennesker entusiasmen, men kan minne om at danske Boatflex i ti år har pumpet mange millioner kroner inn i nøyaktig samme forretningsidé i Norge og Danmark, uten å lykkes. Nå satser de heller på chartermarkedet i Middelhavet. Skipperi er en stor nordisk aktør som satser på både privat utleie og utleieflåte med Yamaha i ryggen, og nesten 150 millioner kroner i funding.

Internasjonalt finnes det allerede en rekke båtdelingstjenester etter modell av Airbnb. Franske Clickandboat har en flåte på 41 private båter i Norge, og her hjemme tilbyr blant andre Hygglo privat utleie av flere hundre små og store båter. Også på Airbnb finnes det båter til leie.

Elektriske båter og båtdeling er utvilsomt et voksende marked, og Båtmagasinet heier på dem som satser, men det er ikke bare i båt at man må passe seg.

Det finnes alltid noen skjær i sjøen.