Leder Båtmagasinet

NESTEN TOMT: Kun konseptbåten til Pascal Technologies ligger igjen på elbåbryggen på Aker Brygge. Kruser stanset utleievirksomheten i sommer.

Nå forliser nykommere

Båtbransjen har møtt motbør i år, og flere profilerte nysatsinger har gått dukken eller nedbemannet. Nå er det tid for å skalke lukene!

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Denne høsten har nyhetene om stans og konkurser kommet på løpende bånd. Nedgangstidene har først rammet oppstartsselskapene som skulle skape fremtiden båtliv.

I sommer fikk vi vite at daglig leder i Canal Boats i Telemark sluttet, og at virksomheten samtidig ble nedskalert med to av seks helelektriske Greenline-båter.

I august kom meldingen om at båtutleieselskapet Kruser stopper sin utleievirksomhet. Kruser satset på delingsøkonomien med elektriske utleiebåter i Bergen og Oslo. I poolen har de hatt elbåter fra Green Waves, X Shore, Rand, Bold og JR Yachts. Nylig fikk vi også vite at prisbelønte Freepower, som i 2020 presenterte en solcelledrevet elbåt bygget i aluminium, ble slått konkurs, mens den svenske storsatsingen X-Shore nedbemanner.

Få bransjer opplever like høye bølgetopper og like dype bølgedaler som i båtbransjen.»

Båtbransjen har møtt kraftig motbør i år, og det er ikke overraskende at nykommerne er de første som forliser, for det tar tid å bygge solide og lønnsomme bedrifter. Det betyr ikke at elektrifisering og digitalisering av båtlivet er et feilspor. Utviklingen vil fortsette, selv om festtalene allerede er blitt til nekrologer for mange av nykommerne. I fremtiden vil vi nok se at etablerte aktører tar mer av de nye markedene.

Få bransjer opplever like høye bølgetopper og like dype bølgedaler som i båtbransjen.

43 prosent nedgang i båtimporten

I første halvår i år ble importert 3054 fritidsbåter inkludert vannscootere, sammenlignet med 5336 båter i første halvår i fjor, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå. Nedgangen i antallet importerte båter i første halvår er dermed på hele 43 prosent fra samme periode i fjor.

Det kan man kalle en bråstopp.

Båtbyggerveteranen Helge Duus snudde seg rundt og begynte å pusse opp gamle båter allerede for et år siden. Askeladden-sjef Henrik Askvik sammenligner situasjonen med finanskrisen i 2008. Han mener at forhandlerne nå har båter på lager for mesteparten av året som kommer.

I så fall kan vi få se flere konkurser i 2024. Å drive lønnsomt har vært en utfordring for hele bransjen i mange år. Unntaket er pandemiårene fra begynnelsen av 2020 til begynnelsen av 2022. Da vokste båt- og motorsalget med 36 prosent til 10,4 milliarder kroner, ifølge offentlige regnskapsopplysninger.

I samme periode nærmest tredoblet driftsresultatet seg fra 255 millioner kroner til 719 millioner kroner. I toppåret 2021 var bransjens resultatmargin syv prosent. Det er respektabelt, men ikke noe å rope hurra for. Den lave lønnsomheten over tid gir bransjen lite å gå på når salget butter. Nå gjelder det å ha egenkapital nok til å holde skuta flytende i uværet.

Renteøkningene har bremset opp salget av biler, boliger og båter. Folk er blitt mer forsiktige med å ta opp lån enn før. Det er kjøpers marked nå.

 Bransjen gjør lurt i å skalke lukene og gjøre skuta sjøklar for 2024.