Verdensrekordforsøk i Risør
Mahognibåten “S1 Sverige” er på papiret verdens raskeste trebåt, men klarte ikke å slå rekorden i Risør.
HOVEDBILDE: "S1 Sverige" under rekordforsøket lørdag. Alle foto: Linn Krogh Hansen.
Risør:
På avstand glir den perfekt inn i samlingens av skinnende mahogni og lakk blant de andre lekkerbiskene langs bryggene i Risør under Trebåtfestivalen.
Men “S1 Sverige” er et råskinn utenom det vanlige, og er utvilsomt festivalens store publikumsmagnet blant motorbåtene.
Med to Rolls Royce Meteor V12 -motorer på tilsammen 2400 hk er mahognibåten konstruert med ett mål for øyet: Å slå verdensrekorden fra 1928.
Maksfart 74 knop
Ifølge båtfører Patrick Ljungmark er båten tegnet til å gjøre 89,2 knop, men Ljungmark mener den skal kunne gjøre mellom 90 og 100 under optimale forhold. I Risør ble det gjort flere rekordforsøk, uten at båten var nær å ta rekorden.
Båtliv overvar lørdagens forsøk utenfor Dampskipsbrygga. Vind og bølger, samt at det tekniske ikke fungerte helt optimalt, gjorde at toppfarten stoppet på 74 knop.
Målet var å klare rundt 90. Men håpet om ny verdensrekord er ikke gitt opp.
– Båten er fortsatt ny, og mye må justeres og testes før det sitter ordentlig, uttalte Ljungmark til NRK Sørlandet.
Lagt på is
Idéen om å bygge “Sverige” så dagens lys allerede i 1929, da medlemmer fra Kungliga Motorbåt Klubben ønsket en utfordrer til Garfield Woods båt, “Miss America VIII”, som kunne konkurrere om å bli verdens raskeste båt. Oppdraget ble gitt til konstruktør Ruben Östlund, men innen man kom i gang kom krakket på Walls Street, som ødela de økonomiske forutsetningene for å bygge båten. Byggingen ble derfor lagt på is.
Først i 2012 kunne de gamle tegningene fra 1929 realiseres. “S1 Sverige” ble bygget av verftet Johansson & Son, med mål om å få “mest mulig motor, i en minst mulig båt”.
Se flere bilder og video fra rekordforsøket på Båtlivs facbookside.
Les mer om "S1 Sverige " her.