Så vidt det holdt for Spirit of Norway
Spirit of Norway tok VM-tittel med motortrøbbel
Spiritof Norway måtte bare fullføre for å sikre seg sin sjette VM-tittel i offshore class 1 i Dubai fredag. Motortrøbbel gjorde at båten putret inn til en sisteplass i løpet - kun 15 sekunder innfor tidsrammen for godkjent løp.
Dennorske båtens største utfordrer, Victory 77, vant fredag den siste VM-runden i offshore. Men Spirit of Norway hadde en så komfortabel ledelse at mannskapet kun måtte sørge for å fullføre for å ta med tittelen hjem til Norge for sjette gang på rad.
Drama i sakte fart
Men motortrøbbel holdt på å ta VM-drømmen fra Bård Eker og Steve Curtis. Eker tok over som fører etter Bjørn Rune Gjelsten foran årets sesong, og har imponert med sin aggressive kjøring.
Sjarmøretappen fredag ble imidlertid meget dramatisk. De 18 rundene må gjennomføres innen en time, hvis ikke blir ikke løpet godkjent.
– De putra i mål med 15 sekunders margin, får Båtliv opplyst fra Dubai. Innspurten i årets VM ble dermed mer spsennende enn noen kunne ha tenkt seg. Og spenningen gjalt den siste båten som gikk over mål. Dette er Bård Ekers første sammenlagttittel i offshore-sirkuset, mens throttleman Steve Curtis har stått øverst på pallen med Gjelsten flere ganger tidligere.
Spirit of Norway tok dermed sin sjette VM-seier på rad med 10. plass i årets avsluttende VM-løp i offshore class 1.
Den andre norske båten, Jotun, tok en fin andreplass i fredagens løp, kun slått av Victory 77 fra Quatar. Og i går vant Jotun pole positiion-løpet, noe som ga dem en andreplass i sammendraget når det gjelder beste pole position (startposisjons-løp) gjennom året - kun slått av Spirit of Norway.
I offshore-VM kom Jotun, som har Christian Zaborowski og Jørn Tandberg i cockpiten, på en fjerdeplass sammenlagt. Til tross for at både Røkke og Gjelsten har gitt seg, gjør de norske båtene det fortsatt meget bra i båtsportens svar på Formel 1.