Skal bli billigere å kjøre Offshore klasse-1
Offshore klasse-1 har skjønt at kostnadene må kraftig ned, og at de tekniske forutsetningene for å være med må bli like for alle som deltar.
International Offshore Team Association (Iota), har i dag offisielt presentert sitt kandidatur for å videreføre Offshore Class-one til sportens styringsorgan, Union Internationale Motonautique (UIM). For at de skal få lov å fortsette presenteres det samtidig et helt nytt teknisk lovverk knyttet til båtsportens formel-1 klasse. Det de ikke nevner er hva de har tenkt å gjøre med miljøaspektet.
-Iota gir sin fulle støtte til revisjonen av de tekniske reglene, som har som mål å redusere samlede driftskostnader, øke team deltakelsen, bedre konkurransen mellom lag og legge vekt på førernes kvaliteter og evner, sier styret i IOTA i sin innstilling til UIM. De nye reglene vil bli presentert etter UIM`s generalforsamlin på Malta i oktober.
I prinsippet er regelverket allerede avtalt med alle lag som konkurrerer i inneværende sesong. Den som avsluttes i desember i Dubai.
Her er noen av de nye reglene som er foreslått:
- En reduksjon i RPM for å øke levetiden og påliteligheten til motorer for å kjøre i fire til fem løp.
- Med hensyn til mannskapet kontroll og systemer: Styringen må enten være drev eller ror, ikke begge deler, og må være typegodkjent før de brukes om bord i racerbåten.
- Med hensyn til båt og utstyr: Skrog og maskiner for hver båt må være oppført med kommersielt tilgjengelige priser, og alt utstyr skal være tilgjengelig kommersielt til deltagende team eller potensielle lag. Det
-Teknisk komitee kan til en hver tid undersøke komponentene hvis de ansees å være for dyre eller ikke i samsvar med reglementet. De vil da ta de nødvendige tiltak for å enten forby eller utsette bruken.
- Fra inneværende sesong vil det bli innført et program med sensorer og datalogger som passer på og tester hestekrefter, dreiemoment og turtall. Dette gjennomføres offisielt fra 2011 med sikte på å unngå eventuelle fusk.