Offshore klasse-1 i stor forandring
Etter mye kritikk ser det nå ut til at Offshore klasse-1 har skjønt at de må forandre reglene og legge forholdene til rette for team som vil drive på rimeligere vilkår. Vi må bygge opp hele klassen på nytt, sier den norske styrerepresentanten i UIM Per Cartsen Michelsen fra Arendal.
For første gang slipper man til en leder som ikke har egne interesser eller eierrelasjoner til noen av de teamene som deltar i Offshore klasse-1.
Mohammad Al Jaidah har fått et sterkt mandat når han nå skal lede verdens største og tøffeste båtklasse inn i en ny tid. Når han holdt sin første tale som leder for klasse-1 var han meget klar på at sporten står foran store forandringer om den skal overleve.
-Dette betyr blant annet at vi må få nye regler som muliggjør en mer rettferdig og mindre kostbar deltagelse i Offshore klasse-1. Vi må fremme deltagelsen fra flere team, men samtidig legge forholdene til rette for at de med små budsjetter kan konkurrere på bedre vilkår enn i dag, sa Al Jaidah.
Norske Per Carsten Michelsen, som sitter i samme styre som ledes av Al Jaidah, var en av de som fremmet flere av forslagene som nå blir tatt til etterretning.
Blant annet blir det strengere sikkerhetsforskrifter innført før neste VM-runde som går i Arendal i sommer. Dette skyldes ikke minst den grusomme ulykken som tok livet av to av de beste førerne i dette gamet like før jul i fjor.
-Det var på høy tid med en kulturforandring i sporten. Nye mennesker vil gi nye ideer, relasjoner og løsninger. Sporten ligger nå så brakk at vi må bygge den opp på nytt. For å klare det må også reglene forandres, og det er det som nå skjer, sier styremedlem Per Carsten Michelsen fra Arendal.
FN`s miljøprogram skal også i størst mulig grad implementeres i det nye regelverket. Dette har UIM forpliktet seg til sentralt, og utfordringene er store der både støy og velvoksne motorer preger sporten. Her har faktisk Arendal stått i front i dette arbeidet, og som første arrangør av et Offshore-løp har de levert fotavtrykksrapporter til FN, og Svein Elgvin som i dag er sjef for arrangementet i Arendal, er valgt inn i UIM miljøkomite. Arendal var også først ute med krav om lyddemping under løp.
-Mange andre løsninger diskuteres nå innefor Offshore klasse-1. Blant annet ser man på hybrid- og hydrogenløsninger på motorsiden, sier Michelsen.
Man diskuterer også mulighetene for å slå sammen VM-rundene med flere av de andre klassene. I første omgang gjelder det et samarbeid md Evolution P1, som er en voksende klasse for de største enskrogsbåtene i verden. Noe som skal styrke arrangementsiden.