Norsk båtbransje evaluerer seg selv
Hva kan bransjen bli bedre på? Hvordan blir fremtiden? Hvilke krav blir vi stilt overfor? Norsk båtbransje er samlet i Larvik for å finnes svar på hva fremtiden bringer.
Båtprodusenter, importører og forhandlere er samlet til et bransjeseminar i regi av ARENA fritidsbåt og NORBOAT. Her skal de se seg selv gjennom andres øyne, men hvor de selv må evaluere både nåtid og fremtid. Ikke hver dag bransjen skal lære av sosialantropologiske studier, og direktøren i Audikosnernet.
-Nå handler det om å tenke nytt for å forstå endringene i markedet, sier Thomas Aalrud i Marex.
To av de spørsmålene som stod sentralt under debatten tirsdag var; Hva vil påvirke fritidsbåtbransjen i fremtiden? Og Hvilke endrede krav står bransjen overfor? Her er noen av svarene man kom frem til.
-Hensynet til miljøet
-Økonomi både hjemme og ute
-Konkurransen fra andre fritidssysler
-Legge til rette for gode opplevelser når vi legger til i en havn
-Rekrutering til båtlivet (nye landsmenn, de unge, og å holde på de eldre)
-Service og kvaliteten på kundebehandlingen
-Nye og endrede myndighetskrav
-Kravet til kvalitet
-Været
-Bedre samarbeid i bransjen, som gjør det lettere for kunden å få service uavhengig av hvor han eller hun befinner seg
-Bruke sosiale medier for å formidle kontakt, og å få tilbakemeldinger fra både fornøyde- og misfornøyde kunder
-Få norske båtbrukere til å skjønne at sommeren i Norge ikke er den samme som i Middelhavet. Det vil si tilby enda mer markedstilpassede båter
- Norsk og internasjonal fritidsbåtbransje sliter med konjunkturer og finanskrise. Norge er ikke det landet som merker det mest, men også her har vi opplevd en viss industridød og utflagging. Derfor er det viktigere enn noen gang å se innover for å finne ut om vi kan bli bedre utad. Derfor synes jeg det som har blitt tatt opp og analysert her i dag, er viktig for bransjens fremtid, sier Thomas Aalrud i Marex.
Fornøyd med ”rikets tilstand”
Han er en av de norske båtbyggerne som peker nese til all negativ omtale, og til kolleger som mener det ikke lenger er drivverdig med norsk båtproduksjon i Norge. På båtmessen i Sandvika tidligere i høst presenterte de en ny akterkabinbåt - Marex 320 AC. Båten produseres i sin helhet på deres eget verft i Fevik. Så langt i høst har de solgt seks båter her hjemme, og fire ute. Båten er også nominert til prisen Årets båt i Europa. Noe som bygger opp under at det norske båtmarkedet er mye mer positivt enn det som kommuniseres i dag, mener Aalrud.