Krever båten tilbake tre år etter kjøpet
Etter at Egil Nøland kjøpte båt av Johs. Lunde i 2008 krever bostyret båten levert tilbake på vegne av Nordea. Så mange som 15 båteiere kan være i samme situasjon.
For lettere å finansiere båten registrerte konkursrammede Johs. Lunde båten til Egil Nøland i Skipsregisteret, uten at kjøperen selv visste det. Tre år etter krever nå bostyrer båten tilbakelevert til konkursboet.
Ifølge KNBF (Kongelig Norsk Båtforbund) opplyste ikke selger om at båten var registrert i Skipsregisteret.
– Og det fulgte heller ikke med noen dokumentasjon i salget som viste at båten var registrert i Skipregisteret, sier Reidar Kjelsrud, som også opplyser at deres jurist nå vil se på saken.
Tilbys å kjøpe båten en gang til
Johs. Lunde Groups bankforbindelse, Nordea, tok pant i alle båter som sto registrert i Skipsregisteret på selskapet i nobember i fjor. Og ettersom Johs. Lunde sto oppført som eier ble Nølands båt pantsatt sammen med andre båter. Nøland har mottat brev fra bobestyreren som krever tilbakelevering. I samme brev får Nøland også tilbud om å kjøpe båten. En gang til.
I brevet står det:
«...Båten kreves tilbakelevert. Dersom De ønsker å kjøpe båten fra boet imøteser vi et snarlig tilbud. Båten vil bli solgt til markedspris.
Ikke informert om skipsregisteret
– Jeg hadde ingen anelse om at båten sto registrert i Skipsregisteret. Det kommer heller ikke fram i kjøpskontrakten, sier Nøland til Båtliv. Han forteller videre at båten av alle ting også har fått et navn, et navn han ikke engang kjente til. Hans 36 fot store Fobina heter visst «Capella».
– Et navn jeg aldri har hørt tidligere, sier Nøland.
Han stiller et stort spørsmål ved praksisen til Johs. Lunde i båtsalget.
– Hvordan har dette vært bokført? Har båten vært oppført som vare etter at den er solgt til meg, sier Nøland. Han er nå spent på hva som stiller sterkest. Forbrukerkjøpsloven eller Skipsregisteret.
– Jeg brukte båten i helgen, men det var med blandede følelser, sier Nøland.
Gjelder flere
Etter hva Båtliv erfarer er ikke Egil Nøland den eneste som har fått dette problemet etter gigantkonkursen. Så mange som 15 båteiere skal ha havnet i den uheldige situasjonen.
Så langt har det kommet inn krav på over 260 millioner kroner etter konkursen.