Jotun fikk problemer, Spirit overbeviste
Motortrøbbel sendte Jotun tilbake i depoet under dagens trening i Dubai. For Spirit of Norway var man fornøyd med en treningsrunde.
En kraftig dupp i sjøen på første runde skal ikke være årsak til problemene for Jotun på dagens trening. Når motorene fikk nok drivstoff gikk det styggfort for Zaborowski og Tandberg i Jotun. Men de hadde tydelige problemer ved flere anledninger og måtte ta båten inn til brygga for å hente en motorcomputer. Så bar det ut igjen med datamaskinen i fanget for å få den til å lese seg frem til problemet.
Noe var galt med drivstofftilførselen, og man er allerede i gang med å skifte dyser i den elektroniske bensintilførselen.
I følge throttleman Jørn Tandberg, -lignet problemene i dag fælt på de som oppstod under forrige helgs runde. Siden da har man vært ute med alle elektriske komponenter i hele båten. Pusset og tørket for å sikre seg mot at det ligger fukt i det meget avanserte elektroniske anlegget som styrer flere av båtens funksjoner. I følge fungerende teamsjef Jan Zaborowski er de i hvert fall nærmere en løsning nå enn man var når dagen startet her i Dubai.
Da var det en mer fornøyd Bjørn Rune Gjelsten i Spirit of Norway. Han klarte seg med en runde før han igjen dokket i depoet å mente alt var som det skulle være. Med dagens bestetid noe under sekundet før Quatar og med Victory 77 nesten to sekunder bak, lover dette godt foran lørdagens avslutning.
-Jeg ønsker ikke å slite på båten unødig. Alt virket veldig bra, og da gidder vi ikke å ta noen unødige sjangser, sier Gjelsten til Båtliv.
Den tredje norske føreren i klasse 1, Pål Virik Nilsen, i Seven Eleven, fikk notert 8 beste tid på dagens trening.