Gavepakke til båtfolket
Vi har tidligere kritisert regjeringen for løftebrudd i båtpolitikken, men nå viser finansminister Siv Jensen at hun leverer.
I midten av mai kom nyheten om at den såkalte hk-avgiften forsvinner fra første juli i år. Dette er gode nyheter for båtfolk og bransje. Tommelfingerregelen er at hk-avgiften utgjør ca en tiendedel av prisen på en utenbordsmotor. Vi snakker med andre ord om en real gavepakke til alle som vil kjøpe båt.
Båtmotoravgiften har vært en forhatt avgift i bransjen helt siden den ble innført i 1978. I 2014 utgjør avgiften kr. 161,50 pluss mva, noe som bringer inn 170 millioner kroner i statskassen i året. I 2013 ble det importert fritidsbåter med motor og seil til Norge for snaue 1,3 milliarder kroner. Tar vi høyde for at det fortsatt bygges og selges noen fritidsbåter i Norge, snakker vi altså om en avgift som utgjør ca ti prosent av omsetningen i bransjen.
Gavepakken fra regjeringen skapte da også først jubel i bransjen, men jubelen gikk fort over i fortvilelse. En konvoi av Princesser på vei fra England ble umiddelbart omdirigert til Sverige. Bransjeorganisasjonen Norboat varslet om konkurser om det ikke kom overgangsordninger.
Midt i en travel sesong slo nyheten ned og skapte bråstopp i salget. Båtliv har hentet inn importtall for første kvartal som viser at båtsalget fikk en knallstart i år. Importen av båter med utenbordsmotor over 5,5 meter økte med 47 prosent til ca 100 millioner kroner i første kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor. Etter påske var flere forhandlere utsolgt for populære modeller fra blant annet Nordkapp og Sting.
Det er særlig importen av båter med utenbordsmotor som har fått fart på seg i vinter. Etterspørselen etter større båter med innenbordsmotor lar imidlertid fortsatt vente på seg, viser SSB-tallene.
Vi tror at regjeringens avgiftskutt kan bidra til et varig løft for en hardt prøvet bransje, som lenge har slitt med å få sving på salget. For en 200 hk motor utgjør avgiftene i dag hk-avgiften med moms over 40.000 kroner, så det sier seg selv at det blir penger å spare etter første juli.
Nettopp derfor ønsker jo også båtkjøperne å avvente til avgiften forsvinner, og importører og forhandlere blir liggende med motorer og båter på lager i en periode. I skrivende stund arbeider Norboat med å få overgangsordninger i tiden frem til første juli. Det er viktig å få avklart om bransjen kan selge motorene på lager avgiftsfritt når fritaket gjøres gjeldende.
I bransjen får regjeringen kritikk for å ha offentliggjort nyheten om hk-avgiften midt i den travleste salgssesongen, men det sier seg selv at myndighetene ikke kan time budsjettprosessene for båtbransjen. Vi har fått en lenge etterlengtet gavepakke på et noe ugunstig tidspunkt.
Denne gangen fortjener Siv Jensen en takk.