Fant død flyktning i Bård Ekers Offshore-1 båt
På en fransk bomstasjon oppdaget man flere illegale flyktninger som hadde gjemt seg om bord i båten. I Bård Ekers Negotiater hadde en av flyktnigene omkommet trolig på grunn av gassutvikling.
Det ble en dramatisk hjemtur for Bård Ekers nye Offshore-1 team. På en bomstasjon i Frankrike oppdaget en av sjåførene at det banket heftig inne i skroget på en av båtene. Politiet kom raskt til stede og konstaterte at fire flyktninger befant seg inne i det 40-fot store katamaranskroget. De hadde trolig krøpet inn i inspeksjonslukene foran på skroget. Her hadde de så oppholdt seg i over to døgn før de ble oppdaget.
Når politiet åpnet lukene var en av personene i følge Bård Eker bevistløs, en var død og de to andre temmelig utmattet. Dødsårsaken er ikke kjent, men Eker tror at det dreier seg om gassutvikling i forbindelse med store mengder drivstoff og at glassfiberen i seg selv avgir gasser i den sterke solvarmen båtene utsettes for når de er under frakt på veien.
Bård Eker sier det er opprørende og trist det som har skjedd. Han er også lei seg for at mistanken om menneskesmugling blir rettet mot en av hans sjåfører.
Når dette ble oppdaget, gikk det ut melding til alle teamene om at de skulle stoppe med en gang å ta en fullstendig gjennomsøking av både biler og båter. For vår del skjedde det i Tyskland, sier Tommy Stensrud ansvarlig for Jotun biler og båt på hjemturen fra Hellas.
Flyktningene hadde gjemt seg inne i båtene under overfarten fra Hellas til Italia. Ruten mellom Patras i Hellas og Ancona i Italia er en berømt menneskesmuglerrute, og Stensrud som hadde ansvaret for Jotuns båt og biler sa de satte vakt på bilen hele tiden.
-Vi skjønte nesten at noe sånt kunne skje fordi gjerdene rundt havna var fulle av illegale flyktninger. Når politiet kom stakk de, men straks politiet dro, myldret de over gjerde og flere kom seg da om bord i de enorme ferjene som stod og lastet, sier Tommy Stensrud.
I følge Stensrud ble det på tross av skjerpet vakthold rundt bilene oppdaget folk om bord i både båter og tilhengere tilhørende arrangøren IOTA (International Offshore Team Assosiation) og i begge Victory båtene.
For Bård Eker og teamet hans ble det dramatisk, sjåføren på bilen ble kastet på glattcelle, og ble sittende i forhør i 48 timer før han ble sluppet fri. I følge Bård Eker ble han mistenkt for menneskesmugling og drap.
IOTA har gått ut og beklaget at en person omkom i en av båtene. De ber samtidig om at teamene renvaskes for all skyld i dette, og at det blir tatt høyde for at slikt kan skje. De har derfor allerede bedt om skjerpet kontroll av kjøretøyene når de forlater havner hvor illegale flyktninger tar seg over.
-Vi må bidra til at folk slutter å legge ut på disse ”desperate reisene” sier Marco Sala som leder IOTA.
Stensrud fra Jotun bekrefter at vaktholdet i Patras var meget dårlig. For sin egen del bare kikket politi og tollerne som snarest inne i verkstedvogna.
-Det var alt som skjedde for vår del, sier Stensrud.