Ødelagt propell stoppet «Spirit»
Det var en knekt propell som ødela løpet for Bjørn Rune Gjelsten og «Spirit of Norway» under torsdagens VM-runde i offshore i Qatar. Tross propell-trøbbel, endte Gjelsten på en sjetteplass i løpet, og ligger nå som nummer to i VM-sammendraget.
Også en av Gjelstens argeste konkurrenter de siste årene, «Victory 77» fikk trøbbell med propellen torsdag. Gjelsten krever nå at reglene endres, skriver VG.
- Vi lå på en klar 2. plass da vi knakk en propell. Det er de nye reglene som skaper problemer, sa Gjelsten til NTB.
Før sesongen ble det innført nytt propellreglement for å redusere kostnadene.
- Sikkerhetsmarginen på de nye propellene er for lav. Det er bingo hvem som ryker. Jeg er redd dette blir et stort problem utover i sesongen dersom forbundet ikke gjør noe, fortsatte Gjelsten.
«Victory 77» fikk også propellen ødelagt. Trolig blir de nye reglene satt til side i løpet av kort tid, heter det i VG.
- Forbundet overkjørte oss, de ville ikke høre på at tykkelsen er for liten. Dette er også et sikkerhetstema. En propell som løsner kan fly flere hundre meter i luften. Det er et farlig redskap, forklarte Gjelsten.
- Jeg tror de endrer reglene. Vi kan ikke ta risikoen med å fortsette slik. De nye propellene er billigere enn de gamle, men du får det du betaler for. Årets propeller er støpt, ikke smidd. Der ligger noe av årsaken til at de knekker, sa Gjelsten til NTB. Spirit of Norway endte til slutt på sjetteplass i torsdagens VM-runde. De brøt altså ikke, slik Båtliv kom i skade for å melde i går. Sammenlagt er Gjelsten og throttleman Steve Curtis nummer to, to poeng bak «Qatar 96».
Christian Zaborowski og Jørn Tandberg i «Jotun» kjørte inn til tredje plass trosdag. De innhar sjetteplassen i sammendraget.
Den siste nordamannen i offshore class 1-sirkuset, Pål Virik Nilsen i «SeveneleveN» endte på åttendeplass. Sandefjord-mannen er på 10. plass i sammendraget, skriver VG.