HJELP: Over 10 000 mennesker har fått hjelp og assistanse av redningsskøytene under tidenes båtsommer. Foto: Redningsselskapet.

Travel sommer for Redningsselskapet

Aldri har det vært flere på sjøen, og aldri har Redningsselskapet mer å gjøre i deres 129 år lange historie.

Publisert Sist oppdatert

Med Covid 19 og mindre utelandsreiser har interessen for båtlivet vært rekordstort. Dette har også redningstjenestene merket. Allerede i begynnelsen av mai kunne Redningsselskapets mannskaper melde om oppdragstall som lå tre-fire uker forut for det som er vanlig. En måned senere førte sol og rekordvarme til at trafikken på sjøen økte ytterligere. I juni opplevde redningsskøytene i Oslofjorden en økning i antall oppdrag på 80 prosent sammenlignet med fjoråret.

30 prosent økning

I en pressemelding skriver Redningsselskapet at deres 52 redningsskøyter har utført mer enn 4600 oppdrag. Og størst er økningen i antall oppdrag direkte rettet mot fritidsbåter, hvor statistikken viser en økning på over 30 prosent fra i fjor på landsbasis.

Redningsselskapet skriver at i Kragerø hadde redningsskøyta i juli 130 oppdrag. Og i Arendal, hos skipsfører Torjus Sundsdal på redningsskøyta «Inge Steensland», skal det tidvis ha vært tett mellom båtene.

– Trafikken har økt betraktelig. Tidligere var det enten fullt i havnene eller ute på sjøen, hvor folk var i transitt. I år har havnene vært stapp fulle og det er som en motorvei mellom byene her nede på Sørlandet. Så i år har det vært båter over alt, og det er spesielt, sier Sundsdal.

– Mye rar kjøring

Den økte mengden med oppdrag rettet mot fritidsbåter gjelder først og fremst for Oslofjorden. Men også i resten av landet har det vært stor aktivitet på sjøen, ifølge Redningsselskapet.

MYE VIND: 5. juli måtte skipsfører Torjus Sundsdal og resten av mannskapet på RS «Inge Steensland» ut i liten storm i Skagerrak for å redde en erfaren seiler. Det er en av få alvorlige redningsaksjonene langs kysten av Sørlandet denne sommeren. Foto: RS «Inge Steensland» / Redningsselskapet.

Den største enkeltstående ulykkesårsaken, som i fjor, har værtt grunnstøtinger, men oppdragsøkningen har vært mindre enn tidligere år. Brannrelaterte oppdrag fortsetter å øke, men det som øker mest er fremdriftshavarier. I tillegg kunne mye annet også ha gått galt skal vi tro skipsfører Sundsdal.

– Det som ikke er så positivt er at det er veldig mye rar kjøring. Det kan virke som om folk har fått seg båt i en hastm men ikke tatt seg tid til å sette seg inn i grunnleggende sjøveis- og vikepliktsregler på sjøen. Ut fra hvordan noen har kjørt her ute, så vil jeg si at det er en del flaks at vi ikke har hatt flere alvorlige hendelser i sommer.

– Vi var forberedt

Ifølge Redningsselskapets tall har deres mannskaper i sommer reddet 18 mennesker fra å omkomme på sjøen. Det er åtte flere personer enn i samme periode i fjor. Åtte av disse personene ble reddet av redningsskøyta RS «Horn Stayer» utenfor Skjærhalden i begynnelsen av juli. I tillegg skal over 10.000 mennesker ha fått assistanse.

– Vi visste tidlig at dette kom til å bli tidenes båtsommer. Vi hadde forberedt oss godt og var klar over at rekordmange ville benytte sjøen til ferie og fritid denne sommeren. En god del for aller første gang. I så måte er det utrolig fint å stå her nå, på den andre siden av sommeren, vel vitende om at vi i år har unngått mange av de aller alvorligste ulykkene er tilfredsstillende og sier også noe om gode holdninger hos båtfolket, sier Rikke Lind, generalsekretær i Redningsselskapet i pressemeldingen.