Corvette 340 er båten du bare må se, røre og kjøre
Jeg har aldri satt mine sjøbein om bord i en mer gjennomtenkt og detaljrik motorbåt i denne størrelsen, hvor fokuset ligger på sjødyktighet, sikkerhet og bovennlige løsninger. Aldri!
Er det to båter du skal få med deg på messen Båter i Sjøen, er det Trawler-brødrene Corvette 340 og Flemming 65. Dette er båter i den desiderte verdenstoppen når det handler om kvalitet og sikkerhet til sjøs.
Corvette 340 er klassikeren som har gjenoppstått med verdenskjente Flemming som mentor og eier. 34-foteren er absolutt ikke den vakreste båten vi har sett. Her går vi etter alt annet enn utseende. Etter et døgn om bord forsterkes bare inntrykket av en tvers igjennom veldisponert og sjødyktig båt. De som tror at vi nordmenn er verdensmestere i båtbygging kan sporenstreks gå i skammekroken å bli sittenede – en lang stund!
Taiwanbygde Corvette 340 er blitt en studie i hvordan en mellomstor bobåt skal bygges. Er du i tvil om hva vi mener, kan du selv besiktige skuta under norgespremieren på Båter i Sjøen. Er du uenig tar jeg gjerne imot innspill på frode@batliv.no
Storebror Flemming har i en årrekke vært kjent som en av verdens mest velbygde Trawlere, et kvalitetsstempel i seg selv.
For å understreke kvaliteten begynner vi med rekkene rundt båten. Sømløse polerte sveiser i syrefast hele veien, ikke ett sted for rusten å feste seg. Sjekk kryssholtene, superkraftige med en innfelt kromlist mot skroget som gjør at tauverket løper helt fritt og ligger ikke og slites mot skrog eller fenderlist.
Store utvendige flater med plass til 8-10 personer både på flybridge og akterdekk. Flybridgen var stor og oversiktlig, sittebenken til tre personer gjør det hyggelig å være både passasjer og skipper der oppe.
Under akterdekket finner vi den største rederlugaren vi har sett i en 34 foter. God nok ståhøyde, adskilt toalett og dusj på hver sin side av lugaren. Salongen er tradisjonell, men også her oser det av godt håndverk. Går du på innsiden av skap og skuffer er det solid tre rett igjennom. All innredning er i glødende kirsebær, positivt med tanke på at denne like godt kunne vært fylt med teak. Vi konstaterer at bevisste holdninger til bruk av alternative treslag er i ferd med å spre seg også til Asia. Utvendig er de imidlertid ikke like bevisst. Foran har de fått plass til to enkeltlugarer adskilt av nok et bad med dusj. Egentlig en genial løsning med tanke på gjester eller barn om bord. Køyene er ikke doble, men brede nok til at du kan ha en voksen og ett barn i hver køye om nødvendig. Det er mange store lufteluker, noe som selvfølgelig også krever at man er påpasselig med å lukke disse før man tar båten ut i sjøen.
Motorrommet var i en klasse for seg. Det var god plass til å jobbe, og man hadde mange muligheter for å åpne diverse luker i dørken for å komme til motorene. Vi stilte det inkvistitoriske spørsmålet, om hva de skulle gjøre hvis motorene måtte ut? Jo, hele dørken over motorene kunne lett fjernes. Deretter kunne motorene løftes ut av de tilpassede sidevinduene. Hm! Vi ble imponert over mang ting i motorrommet, her lå alt lett tilgjengelig. Strømopplegget er i en klasse for seg. Alt i overdimensjonerte kabler med jording. Alle skroggjennomføringer var selvsagt i beste kvalitet og med doble syrefaste slangeklemmer.
Vi trodde kanskje at Corvetten skulle være veldig bløt i og med det kompakte og noe stutte forskipet, men her fikk vi dagens overraskelse. I tre meter høye bølger lå vi i 12 knop og kjørte fra dønning til dønning. Vi klarte selvfølgelig å fremprovosere en skikkelig grønn sjø over dekk til ære for fotografen, men generelt oppførte båten seg som et mye større skip i den uforutsigbare sjøen. Vi fikk god hjelp av de hissige Yanmar-motorene på 320 hk hver seg. De var sterke nok til at vi kunne kjøre båten meget aktivt i bølgene. Vi gjorde en akselerasjonstest fra 5 knop (tomgang) til 20 knop. Det gikk på meget raske 11,5 sekunder. Båten veier bare 7,5 tonn, noe som helt klart gjør at det halvplanende skroget nesten oppfører seg som en racerbåt. Vi understreker at båten også liker seg veldig godt i hastigheter mellom åtte og tolv knop, noe som virker drastisk inn på forbruket. Ønsker du det, kan den leveres med mye mindre motorer. Originalen Corvette 320 fra 70-tallet hadde to 125 hk som standard. Båten vi prøvekjørte var byggenummer en fra verftet, og var derfor uten skandinavisk åpning i baugen. Dette kommer på neste modell.
Vi kommer tilbake med en større prøvekjøring av denne båten i BÅTLIV nummer åtte-8.