
Nå starter årets verste skadeuker på sjøen
Ferietid, finvær og båtliv hører sammen for mange. Da øker også antallet båtskader. Ifølge forsikringstall var var siste uke i juni årets verste i fjor.
– Foruten juni skilte siste halvdel av juli, samt begynnelsen av august seg ut i negativ retning, de typiske fellesferieukene, sier fagsjef motor i Frende Forsikring, Edmond Wold Gaulen, i en pressemelding.
Finans Norge registrerte totalt 13 376 meldinger om båtskader til norske forsikringsselskaper i fjor. Det er 11,6 prosent flere enn året før.
Gjennomsnittsskaden kostet 60 000
– Skadene kostet 793 millioner, en økning på 20 prosent fra året i forveien. I snitt kostet hver båtskade nesten 60 000 kroner i fjor, sier Wold Gaulen.
Det er skadeposten havari det er desidert flest av hos forsikringsselskapene.
– Jeg håper antallet går ned i sommer. Båtførere bidrar til det ved å ikke kjøre med øynene ned i kartplotteren hele veien. Hold utkikk mot sjøen etter staker, grunner og flytende gjenstander, tilpass farten, vit hva fartsgrensa er og vis hensyn.
Folk vil ha lavere promillegrense
– Og vær så snill: Ikke bland alkohol og båtkjøring, legger han til, og viser til at dagens promilleregler setter grense på hele 0,8. Det er fire ganger så høy grense som for veifarende.

Frendeundersøkelsen, utført av Norstat, viser ifølge fagsjef Edmond Wold Gaulen at nordmenn flest er skeptiske til regelverket.
– 2 av 3 sier at de vil ha strengere promillegrense på sjøen. Alkohol påvirker både motorikk og vurderingsevne, så det synes jeg høres ut som en veldig fornuftig idé.
Stor økning i tyverier
Et annet urovekkende tall er at tyverier av og fra båt steg med hele 27 prosent i fjor, mens og erstatningskostnadene her steg med nesten 50 prosent.
- Det er helt ille. Det var mer enn 1900 båttyverier, mot «bare» 1500 i 2023. Mange sikrer båten sin for dårlig og i verste fall ender slike voldsomme økninger i dyrere forsikringer for deg og meg, mener fagsjefen
Disse båtskadene noterte Frende flest av i fjor:
• Skader på motor/drev. Skjer typisk ved grunnstøting.
• Skrogskade. Skjer typisk etter grunnstøting eller at båten smeller borti kai, brygge, skjær eller annen båt.
• Båter som synker.
• Tyveri av båt.
I Frendeundersøkelsen sier 15 prosent av båteierne at de har opplevd tyveri av eller fra båten, men tross dette har nesten halvparten av båteierne ingen tyverisikring av farkostene. Her er det åpenbart et potensiale for forbedring.