20 ordførere og fylkespolitikere krever sammen med båt-, miljø- og friluftslivsorganisasjoner, innføring av et nasjonalt, obligatorisk båtregister

Opprop mot vrakbåter

Norboat, Båtforbundet og Redningsselskapet er blant dem som deltar i oppropet mot vrakbåter som forurenser norske farvann. De vil ha obligatorisk fritidsbåtregister.

Et økende antall forlatte og henlagte fritidsbåter utgjør en alvorlig trussel mot miljøet langs hele norskekysten – og særlig i Oslofjorden, hvor miljøtilstanden allerede er kritisk. Plastbåter som blir liggende på avveie, brytes ned og avgir både miljøgifter og mikroplast til naturen.

Nå krever over 20 ordførere og fylkespolitikere, sammen med båt-, miljø- og friluftslivsorganisasjoner, innføring av et nasjonalt, obligatorisk båtregister og en bærekraftig returordning for fritidsbåter, får Båtmagasinet opplyst i en pressemelding.

En miljøbombe under vann Norge har ca en million fritidsbåter når prammer, kanoer og kajakker medregnes. Mange ble bygget for flere tiår siden og nærmer seg slutten av levetiden. Tall fra Oslofjorden viser at så mye som 1000 tonn båtvrak kan havne på havbunnen hvert år, og problemet er voksende.

Båter som synker, blir ti ganger så dyre å fjerne som de som fortsatt flyter. Det er derfor både økonomisk og miljømessig klokt å forebygge.

 Umulig å finne eier

Vrakpantordningen på 1 000 kroner gjelder kun små båter og dekker verken kostnader eller logistikk for større fartøy som kan være svært kostbart å få til mottakssteder. Uten nasjonalt båtregister er det ofte umulig å finne eieren, noe som fører til at båter forlates eller senkes. Resultatet er forsøpling av kysten og en miljøutfordring som kunne vært unngått med bedre insentiver og registrering.

Et båtregister vil:

  • Gi myndighetene oversikt over eierskap
  • Redusere dumping og miljøbelastning
  • Øke sikkerheten ved havari og søk
  • Bekjempe båttyveri og forsikringssvindel

Sjøfartsdirektoratet anbefalte i 2023 innføring av et obligatorisk register. Likevel er forslaget fortsatt til behandling – uten politisk gjennomslag.

– Vi vet hva som må til. Nå trengs det politisk handlekraft som inkluderer et pliktig nasjonalt båtregister før problemet blir uoverkommelig, sier Espen Søilen, direktør i Oslofjordens Friluftsråd.

Underskriverne av oppropet omfatter WWF Verdens naturfond, Norboat, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet, REV Ocean, 10 friluftsråd og 23 kommuner og fylkeskommuner i Oslofjordregionen og langs kysten.

.