- Et under at det gikk bra, sier familien
Saken kommer for retten
Ingen vil ta ansvaret for ulykken
Båten var helt utbrent

Båtbrann til retten

Båten ble overtent i løpet av få sekunder, men ingen vil ta ansvar for ulykken.

Publisert Sist oppdatert

I morgen skal saken opp i Halden tingrett, snaue fire år etter at ulykken skjedde sommeren 2006. Striden står mellom båtforhandler, forsikringsselskap og motorprodusent.

Båten ble levert av Coastal Marine med en Mercruiser MAG 496. Etter bare noen timers bruk tur oppsto det eksplosjon i motorrommet og båten ble overtent. Forsikringsselskapet Crawford har ubetalt 750.000 i forsikring, og søker regress hos Coastal Marine.

– Kort tid etter brannen i den norske båten ble det sendt ut en recall bulletin fra Mercruiser om feil på motorserien som omfatter denne motoren. Likevel vil ikke motorprodusenten, ta det økonomiske ansvaret i denne saken. Det mener vi er feil, og derfor går vi til sak, sier John Langebråten i Coastal Marine.

Spørsmål

– Vi er åpenbart uenig i dette, siden det skal være en rettssak, sier advokaten til Marine Power International Ltd, Johan Svedberg. Utover dette vil han ikke kommentere saken.

Brunswick Marine in Norway er norsk filial av det utenlandske aksjeselskapet Marine Power International Ltd., og er også part i saken som skal opp i Halden tingrett 24. februar.  Teknisk sjef i selskapet, Eric Wessel, sier til TV 2 hjelper deg at det er kun et begrenset antall av disse motorene som er solgt i Norge.

Wessel er også i tvil om at det var selve motoren som eksploderte i båten til familien Tajet, og understreker at dette er et av spørsmålene som skal opp i rettssaken som starter 24. februar.

Eksploderte

Familiefaren Per Tajet forteller hva som skjedde til TV 2 Hjelper deg:

– Eksplosjonen oppsto i motorrommet i det vi ga på gass, for å få båten opp i plan. Farten var på rundt 25–26 knop. Brannen var ikke til å stoppe på tross av at vi hadde automatisk brannslukningsutstyr montert i motorrommet. Jeg skjønte fort at dette ikke ville gå bra, så jeg ga familien beskjed om å hoppe ut av båten selv om den var i fart. Få sekunder etter var båten helt overtent, og ca. et minutt etter eksploderte også bensintanken. Båten var helt ny, vi hadde fått den levert to uker før, og kun brukt den to ganger tidligere.

– Det er et under at det gikk bra, sier Ann Kristin Tajet, som havnet på sykehuset med røykskader etter ulykken.  Den ene sønnen fikk bakhodet svidd av, men ellers kom resten av familien fra det med skrekken, selv om de mistet alt de eide i eksplosjonen.  Familien vil presisere overfor TV 2 at de har hatt et godt forhold til båtforhandleren Coastline Marine gjennom hele prosessen, og de har også kjøpt en ny båt hos dem for pengene de fikk fra forsikringsselskapet.