Båtmagasinet 2-2025
BØTESATSER: Fra og med 01. januar 2026 øker bøtesatsene med flere hundre prosent.

Kraftig økning i bøtesatser

Den største økningen gjelder førere uten båtførerbevis, hvor satsene øker fra 500 og 1500 kroner til 5000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Fra og med 01. januar 2026 vil det bli langt dyrere å ikke følge lover og regler til sjøs. Satsene øker for første gang på 25 år, og er for manglende alder og kvalifikasjoner, manglende og feil lanternebruk og fartsovertredelser. Det gjelder også for fellesbot og subsidiær fengselsstraff.

– Satsene øker i samsvar med utviklingen i konsumprisindeksen. Det er for å sørge for at bøtene har preventiv effekt, skriver regjeringen i en pressemelding onsdag 19. november.

Begrunnelsen oppleves som uklar: En KPI-justering er i utgangspunktet et grep for å bevare bøtenes reelle verdi etter mange års inflasjon, og gir ikke i seg selv økt avskrekkende effekt. At regjeringen likevel begrunner justeringen med økt sikkerhet, reiser spørsmål om hvorvidt tiltaket faktisk retter seg mot det problemet man ønsker å løse.

Forebygge uvettig båtbruk

– Vi må sørge for at det er trygt å ferdes til sjøs. Bøtesatsene for lovbrudd til sjøs har vært mye lavere enn de i trafikken, og har vært på samme nivå i mange år. Bøtene skal være høye nok til å bidra til å forebygge uvettig båtbruk, som i verste fall kan føre til at liv går tapt, sier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen (Ap).

Sjøfartsdirektoratet viser til 20 dødsulykker så langt i år, hvor mange manglet flyteutstyr. Regjeringen viser, i samme pressemelding, til dette som bakgrunn for økningen. 

Preventiv effekt

Endringene har vært på høring, hvor blant annet Redningsselskapet, Sjøfartsdirektoratet, Kystvakten og Politiet ga positive svar til Justis- og beredskapsdepartementets forslag. Redningsselskapet argumenterte med at «justeringene samlet sett vil ha en preventiv effekt og dermed bidra til å styrke sjøsikkerhet».

– Både for egen sikkerhet, men også for passasjerer og andre på sjøen, er det svært viktig at førerne har båtførerbevis og høyhastighetsbevis når det kreves. Høyere bøter for manglende bevis forventes å føre til at flere tar nødvendig kurs, noe som vil gjøre det tryggere for å alle som ferdes på sjøen, sier Aas-Hansen.

De nye bøtesatsene

  • Manglende alders- og kvalifikasjon: Satsene øker fra 500 og 1500 kroner til 5000 kroner, og for føring av båt som krever høyhastighetsbevis til 7500 kroner.

  • Fartsovertredelser: Satsene øker fra 1500 kroner til 5000 kroner.

  • Manglende/mangel ved lanterner: Disse satsene foreslås økt fra. 2000 og 1500 kroner til 5000 og 4000 kroner.

  • Fellesbot: Maksgrensen øker fra 5 000 kroner til 15 000 kroner. 

  • Subsidiær fengselsstraff: Ved fastsettelsen av subsidiær fengselsstraff, vil hver tusen kroner i forenklet forelegg omregnes til én dag i fengsel. (Det vil si når man velger å sone i fengsel fremfor å betale boten).