HYKE: Fra drøm til virkelighet. Bård Ekers autonome elektriske ferge skal snart seile på Seinen i Paris. Men først skal den testes på Glomma.

Bård Ekers HYKE skal levere fire ferger til sommer-OL i Paris

«Kanskje blir drømmen virkelig, at Bård Ekers autonome elektriske ferge en gang i fremtiden skal seile på Seinen i Paris», spekulerte nylig Båtmagasinet i en bildetekst til dette bildet. Nå går det troll i ord. HYKE – Hydrolift Smart City Ferries skal levere fire ferger til de olympiske sommerleker i Paris i august 2024.

Publisert Sist oppdatert

Bård Ekers HYKE-prosjekt nærmer seg realisering med stormskritt. Allerede i januar neste år skal den første elektriske autonome fergen, som nå er under bygging hos Hyrolift i Seut i Fredrikstad, testes ut i Glomma. Men det stopper ikke der. Prosjektet, som verdens største magasin TIME, beskriver som et av de 200 viktigste «som forandrer hvordan vi lever», har fått sitt gjennombrudd. Fire slike førerløse ferger skal settes inn i trafikk på franske Seinen under de olympiske sommerleker i Paris fra 26. juli til 11. august 2024.

To ferger levers om ett år

I følger Fredriksstads Blad skal to av fergene leveres i årsskiftet 2023-24 og de to siste sommeren 2024. Etter hva Båtmagasinet forstår skal alle fergene bygges i Fredriksstad.

Hva avtalen er verdt vil ikke Bård Eker si noe om.

SKAL BYGGE OL-FERGER: Han kan smile nå, Hydrolifts Bård Eker. Snart starter produksjonen av fire autonome HYKE-ferger som skal levers til sommer-OL i Paris i 2024.

–Det kommer an på hvilken businessmodell vi velger sammen med vår samarbeidspartner i Paris. Det kan bli en kombinasjon av betaling og leasing. Det sentrale er at det er en viktig ordre for oss, sier Eker til lokalavisen.

Utnytter vannveiene

Båtmagasinet har flere ganger omtalt fergeprosjektet. Hydrolift Smart City Ferries tar sitt utspring i de uutnyttede vannveiene som finnes i de fleste byer, og hvor kø- og forurensingsproblemene er en kjempeutfordring i dagens samfunn. Løsningen ligger i å lage elektriske, og etter hvert selvkjørende, byferger som skal utgjøre hovedelementet i å transportere personer og gods i bykjernene.

Fra drøm til virkelighet

-Vi møter stor interesse fra ulike byer i verden. Vi kommer til å starte i Fredrikstad med uttesting, og deretter ligger flere norske byer inne i vår plan på veien til eksportmarkedet, har Bård Eker uttalt til Båtmagasinet. At sommer-OL i paris skulle bli det første utstillingsvinduet for dette banebrytende produktet, tror vi selv ikke Bård Eker kunne drømme om. Kontrakten med Paris er etablert i samarbeid med Innovasjon Norge.